شورای‌عالی اصناف کشور تشکیل می‌شود

رییس شورای اصناف کشور با اعلام اینکه اصلاحیه قانون نظام صنفی ۲۵ مرداد ماه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال می‌شود، عنوان کرد: به موجب تصویب این قانون، شورای اصناف به شورای‌عالی اصناف کشور تغییر نام می‌دهد. قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» ضمن اعلام این خبر، درباره تغییرات اعمال شده در اصلاحیه قانون نظام صنفی کشور، بیان کرد: بر اساس پیش‌نویس اصلاحیه قانون نظام صنفی، عمر مجامع و شوراها از دو به چهار سال افزایش می‌یابد و بر این اساس، انتخابات این حوزه هر ۴ سال یک بار برگزار خواهد شد.

او همچنین از تغییراتی در نحوه تعیین رییس و هیات‌رییسه شورای اصناف سخن گفت و توضیح داد: در گذشته رییس و اعضای هیات‌رییسه شورای اصناف کشور بر اساس آرای داخلی تعیین می‌شدند، اما بر اساس اصلاحیه قانون نظام صنفی، هر فردی که بیشترین آرا را در انتخابات کسب کند، رییس است و پس از آن، به ترتیب، بالاترین رای‌ها به نایب‌رییس و اعضای هیات‌رییسه تعلق می‌گیرد.

رییس شورای اصناف کشو ادامه داد: در حال حاضر، هیات‌مدیره اتحادیه‌ها ۵ و ۷ نفره هستند، اما با اصلاح قانون نظام صنفی، تعداد اعضای هیات‌مدیره به ۳ و ۵ نفر کاهش می‌یابد.

او در عین حال با یادآوری اینکه اعتبار پروانه کسب نیز در اصلاحیه قانون نظام صنفی از ۱۰ به ۵ سال تقلیل می‌یابد، خاطرنشان کرد: بر اساس اصلاحیه فوق، نام مجامع امور صنفی هر شهرستان به شورای اصناف آن استان تغییر خواهد کرد.