رشد مبادلات تجاری ایران و ترکیه

ارزش مبادلات ایران و ترکیه در شش ماه اول سال‌جاری میلادی با ۰۶/۸۳ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل از دو میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار به چهار میلیارد و ۴۹۴ میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری دو کشور سال گذشته تحت تاثیر بحران مالی جهانی و تغییر قیمت‌های انرژی با ۹۴/۴۶ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۸ به پنج میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۸۸۳ هزار دلار رسیده بود.

گزارش موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می‌دهد در شش ماه اول سال‌جاری میلادی صادرات ترکیه به ایران با ۵/۳۹ درصد افزایش از ۹۳۸ میلیون دلار به یک میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار رسید.

در مقابل واردات ترکیه از کشورمان در همین دوره با ۱۱۰ درصد افزایش از یک میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار به سه میلیارد و ۱۸۶ میلیون دلار افزایش یافت. در شش ماه اول سال‌جاری میلادی حجم بازرگانی خارجی ترکیه با ۴۸/۲۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته از ۱۱۰ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار به ۱۳۸ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار رسید.

در همین دوره کل صادرات ترکیه با ۹/۱۴ درصد افزایش از ۴۷ میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار به ۵۴ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار و واردات ترکیه نیز با ۶/۳۳ درصد افزایش از ۶۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون دلار به ۸۳ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار بالغ شد.

در شش ماه اول سال‌جاری میلادی ایران به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ترکیه سهمی برابر ۸/۳ درصد در کل واردات و ۴/۲ درصد در کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داد.