معاون وزیر بازرگانی خواستار راه‌اندازی شرکت‌های چندملیتی میان ایران با مالزی، ترکیه، ارمنستان و قبرس شد و گفت: ایرانیان مقیم خارج کشور باید این شرکت‌ها را تاسیس کنند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، بابک افقهی در دومین همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور، گفت: تاسیس شعبه این شرکت‌ها در ایران و اعتبار سنجی و معرفی طرف‌های تجاری شرکت‌های ایرانی به منظور گسترش معاملات تهاتری و پایاپای با کشورهای هدف صادرات و واردات باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر بازرگانی کمک به حل مشکلات بانکی و نقل‌وانتقالات ارزی واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی، همکاری با کارخانجات کشور در راستای واردات ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز و گشایش اعتبارات اسنادی مربوط به موارد مذکور با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی موجود را از دیگر انتظارات این سازمان از ایرانیان مقیم خارج از کشور عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، تجار و بازرگانان ایرانی مقیم خارج از کشورمی‌توانند از ناوگان کشتیرانی ج.ا.ایران برای حمل کالاهای وارداتی و صادراتی استفاده کنند.

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت از ایرانیان مقیم خارج کشور درخواست کرد تا صرافی‌ها را در کشورهای همجوار برای ایجاد شبکه مکانیزه صرافی‌ها در کشورهای مذکور، مناطق آزاد ایران، سرزمین اصلی و جنوب شرقی آسیا در راستای تسهیل در نقل‌وانتقالات ارزی و جایگزینی آنها با شبکه بانکی معرفی کنند.

وی بر مشارکت ایرانیان خارج از کشور در تاسیس و سرمایه‌گذاری بانک‌های جدید و ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور باید در ایجاد شعب بیمه‌های خارجی و بورس‌های بین‌المللی در مناطق آزاد می‌توانند مشارکت فعال داشته باشند.

افقهی با بیان اینکه باید سهام بانک بین‌المللی مناطق آزاد (بانک‌های مستقل) به ایرانیان خارج از کشور واگذار شود، اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند از طریق تسهیلاتی که از سوی سازمان‌های مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری به آنان ارائه می‌شود پروژه‌های عمرانی، زیرساختی، صنعتی، تجاری، نفت، گاز، پتروشیمی، آموزشی، اقامتی، رفاهی، توریستی، حمل‌ونقل، بهداشتی و درمانی را اجرا کنند.