پیشنهادهای رایزن بازرگانی چین برای خروج ایران از تحریم‌های سیاسی

رایزن بازرگانی چین در دیدار با رییس سازمان توسعه تجارت، پیشنهادهایی برای خروج از تحریم‌های سیاسی و تسهیل روابط تجاری شرکت‌های تولیدی و صادراتی دو کشور ارائه کرد. وان با بیان اینکه بیش از ۶۸۰۰ شرکت ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های «شیامن» و «گوانجو» چین که در ماه‌های آتی برگزار می‌شود اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: ایران بعد از دو کشور آمریکا و مالزی در رتبه سوم از نظر تعداد مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه قرار دارد.

به گفته رایزن بازرگانی چین در ایران، معاملات تهاتری و همچنین استفاده شرکت‌های ایرانی و چینی از خط هوایی استان‌های غربی چین که تنها ۴ ساعت با تهران فاصله دارد، تاثیر فراوانی در کاهش هزینه‌های تجاری و نقل و انتقالات مالی دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت با استقبال از مبادلات تهاتری شرکت‌های ایرانی و چینی، این ایده و رویکرد را برای گریز از تحریم‌های سیاسی «خوب» ارزیابی کرد. با این حال لازمه اجرای آن را تهیه لیست کالاها و برندهای معتبر با مزیت نسبی بالا از سوی دو کشور دانست. وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد که «اخیرا برخی مسوولان تجارت خارجی کشورهای اروپایی بر خلاف اظهارنظرها و ژست‌های رسانه‌ای پیشنهاد تشکیل بانک‌های مشترک، استفاده از بانک‌های محلی و ... را برای خروج از تحریم‌های سیاسی به ایران داده‌اند.»

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بازار ایران فقط از محصولات با کیفیت چینی استقبال می‌کند، افزود: برخی کالاهای نامرغوب چینی که عمدتا از طریق قاچاق وارد می‌شود، فروش کالاهای دیگر این کشور را در ایران با تهدید مواجه کرده است.

رایزن بازرگانی چین در ادامه اعلام کرد که در صورتی که سازمان توسعه تجارت ایران لیست برندهای نامرغوب و شرکت‌های واردکننده کالاهای غیرکیفی چینی را اعلام کند، دولت چین آماده است ضمن جلوگیری از صادرات محصولات آنها به ایران، اقدامات تنبیهی مناسبی برای ممانعت از فعالیت‌های تجاری آنان به عمل آورد.

چین شریک اصلی تجارت خارجی ایران طی سه ماه نخست سال جاری بوده؛ به طوری که ۹۶۴ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار کالای نفتی و غیر نفتی از ایران به این کشور صادر شده است. همچنین چین مقصد اصلی ۵/۹ درصد از ۳/۱۳ میلیارد دلار کالای وارداتی به ایران طی همین مدت بوده است. با این حال برخی کارشناسان کاهش شدید خرید نفت از ایران را نشانه همگرایی چینی‌ها با سیاست تحریم غربی‌ها می‌دانند.