طرح صادراتی برای تنظیم بازار مرغ

برای کنترل قیمت مرغ در زمان افزایش تقاضا و مدیریت بازار این کالا، وزارت بازرگانی درصدد اجرای طرح توسعه مدیریت صادرات مرغ است. محمد علی ضیغمی، در گفت‌وگو با «موج» با اعلام این مطلب اظهار داشت: با توجه به اینکه مرغ یک کالای تثبیتی نیست، بنابراین نرخ آن نیز به صورت تابعی از عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی گفت: تبعیت قیمت از عرضه و تقاضا به منزله هرج و مرج در بازار نیست، اما باید بازار این کالا به نحوی مدیریت شود تا شاهد نوسان‌های شدید در بازار مرغ نباشیم.

سرپرست معاونت توسعه داخلی وزارت بازرگانی با اشاره به ظرفیت بالای تولید مرغ در داخل کشور افزود: در حال حاضر نظام تولید و توزیع مرغ در ایران دارای اشکالات متعددی است، زیرا تولیدکنندگان ما عادت کرده‌اند که در مقطعی، مرغ را با زیان فروخته و در مقطعی دیگر به جبران این زیان بپردازند.

ضیغمی با بیان این مطلب که ظرفیت مرغداری‌های ما کاملا قابل قبول است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب از سوی مرغداران برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، در شرایط فعلی بسیاری از مرغداری‌ها با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کنند که این امر موجب می‌شود تا در هنگام افزایش تقاضا شاهد نوسان شدید قیمتی در بازار مرغ شویم.