رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: اگر افزایش صادرات کالای ایران به چین در بخش کالای مصرفی یا واسطه‌ای باشد باید از آن به عنوان یک موفقیت در صادرات کشور نام برد. بابک افقهی، در گفت‌وگو با «موج» درباره تجارت با چین توضیح داد: در خصوص افزایش صادرات ایران به چین ابتدا باید دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کرد که این موضوعات شامل نوع کالاهای صادراتی به چین می‌شود. اگر صادرات غیرنفتی ایران به چین رشد یافته باشد، ما باید از آن به عنوان یک اتفاق مهم یاد کنیم، اما اگر افزایش صادرات ایران به چین ناشی از رشد صادرات مواد خام و اولیه نفتی و معدنی باشد، این نکته جای تامل بسیار خواهد داشت.

افقهی در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان افزایش ۵۰ درصدی صادرات ایران به چین را ناشی از افزایش صادرات مواد اولیه از سوی ایران به این کشور می‌دانند، تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، به طور قطع ما با این واقعیت مواجه می‌شویم که در اجرای چهار برنامه توسعه‌ای در بخش صادرات کالای نهایی توفیقی نداشته‌ایم.

به گفته معاون وزیر بازرگانی، افزایش صادرات مواد خام و اولیه بیانگر این واقعیت است که ما امکان استفاده از مزایای مختلف برای ایجاد ارزش افزوده در بخش تولید و صادرات را نداریم.رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: اگر خواهان موفقیت ایران در تجارت خارجی و ماندگاری در بازار هستیم، باید زمینه افزایش صادرات کالاهای نهایی و با ارزش افزوده بالا را مهیا کنیم.