تهیه طرح جامع ساماندهی نظام تشکلی

گروه بازرگانی - رییس پارلمان بخش خصوصی از تهیه طرح جامع ساماندهی نظام تشکلی در اتاق بازرگانی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، محمد نهاوندیان در نشستی صمیمانه با خبرنگاران در این باره افزود: با اجرای این طرح، موازی کاری در نظام تشکلی کشور حذف می‌شود. او در این نشست با گلایه خبرنگاران نسبت به «لابی‌گری شخصی» بعضی اعضای اتاق با رسانه‌ها مواجه شد که ضمن تایید این موضوع، وعده برخورد جدی با آن را داد و از رسانه‌ها نیز خواست که افرادی را که خواستار «باز کردن مسیرهای فرعی» با آنها هستند، معرفی کنند تا از این طریق رسالت اصلی اتاق بازرگانی ایران که تامین منافع عمومی اقتصاد ایران است، زیر سوال نرود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در ادامه به عملی شدن پیشنهادهای بخش خصوصی در روند تصویب برنامه پنجم توسعه در مورد فضای کسب و کار، بازرگانی و صنعت با محوریت پر‌رنگ‌تر شدن اصل ۴۴ که گامی برای رقابتی‌تر شدن اقتصاد و حرکت از «جامعه مصرف‌گرای سوخت فسیلی» به سمت «جامعه مولد» و در نتیجه تامین عدالت اقتصادی در جامعه است، اشاره کرد. به گفته نهاوندیان، یکی از پیشنهادهای مصوب اتاق بازرگانی ایران به تدوین‌گران برنامه پنجم توسعه، این بود که در تعیین سیاست ارزی و نرخ ارز، تفاضل تورم داخلی و خارجی در نظر گرفته شود؛ ضمن اینکه اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داده است که هیچ دستگاهی اجازه تعطیل کردن فعالیت اقتصادی را مگر با حکم قضایی نداشته باشد، زیرا اساسا تعطیلی یک واحد اقتصادی دردی را از طلبکاران دوا نخواهد کرد. همچنین اگر یک نهاد دولتی قصد برخورد با یک بنگاه یا شهروند را دارد، لازم است قبل از آن حقوق اقتصادی شهروندان را برای آنها بازگو کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران به ضرورت افزایش تعامل فعالان بخش خصوصی با رسانه‌ها نیز اشاره و در عین حال یادآوری کرد: بخش خصوصی ما خیلی ضربه‌پذیر است، اما اگر رویکرد رسانه‌‌ای ما نسبت به بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی تشویقی باشد، آنها از تعامل با رسانه‌ها استقبال می کنند. رییس پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: منظور من این نیست که اخبار «مورد پسند افراد» نگاشته شود، بلکه منظور این است که فعالان بخش خصوصی باید احساس مساعدی در تعامل با رسانه‌ها داشته باشند و احساس نکنند که یک حرف آنها در انتقاد از بخش خاصی از دولت برایشان گران تمام خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین به پرسشی در مورد «کمرنگ شدن حضور هیات‌های تجاری در اتاق بازرگانی ایران» این گونه پاسخ داد: روند حضور هیات‌های تجاری در اتاق بازرگانی ایران یا اعزام هیات‌ها از اتاق به سایر کشورها همچون قبل به خوبی ادامه دارد و تحریم‌ها در این زمینه بی‌اثر بوده‌اند.