معاون وزیر بازرگانی با اشاره به توافق دولت و اصناف بر سر مالیات سال ۸۸ تاکید کرد: افزایش ۷۰ درصدی مالیات از ابتدا نیز مطرح نبوده که منتفی شود و تنها در انتقال مطلب اشتباهاتی صورت گرفته بود که موضوع کاملا حل شد. محمد علی ضیغمی در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص تعیین تکلیف مالیات عملکرد سال ۸۸ اصناف کشور گفت: اختلاف نظری در روش اجرا و نحوه محاسبه بین شورای اصناف کشور و سازمان امور مالیاتی به وجود آمده بود که پس از چند بار بررسی، نهایتا در جلسه روز سه شنبه که با حضور رییس سازمان امور مالیاتی، رییس شورای اصناف، روسای مجامع امور تولیدی و توزیعی و نماینده بازاریان برگزار شد، تفاهم لازم صورت گرفت.

وی توضیح داد: ما به عنوان وزارت بازرگانی سعی کردیم تا شرایط قانونی سازمان امور مالیاتی و شرایط اصناف در این میان محقق شود. معاون وزیر بازرگانی در تشریح تفاهم صورت گرفته، گفت: مالیات عملکرد سال ۸۸ اصناف توسط اتحادیه‌ها و بر اساس درآمد واقعی اصناف تعیین و پرداخت می‌شود.

وی افزود: مقرر شد تا مشمولین بند «ج» ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم که شامل ۸۰ درصد اصناف می‌شوند تا پایان تیرماه مالیات خود را بر اساس ۴۰ درصد مالیات عملکرد سال ۸۷ پرداخت کنند تا مالیات قطعی سال ۸۸ توسط اتحادیه‌ها تعیین و تا پایان مرداد ماه پرداخت شود. وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری پرداخت مالیات یک تکلیف است، گفت: اصناف نگران نباشند و مالیات خود را بپردازند.

معاون وزیر بازرگانی همچنین در این زمینه که تکلیف مشمولین بند «الف» و «ب» برای پرداخت مالیات چه می‌شود، گفت: این گروه اصناف کمتر از ۲۰ درصد کل اصناف کشور هستند که به احتمال زیاد تا پایان ۳۱ تیرماه مالیات آنها تعیین شده و باید اظهارنامه‌های خود را تحویل دهند. از سوی دیگر رییس سازمان امور مالیاتی در جمع نمایندگان اصناف گفت: مالیات‌ها پیش از این براساس شرایط اقتصادی جامعه تنظیم و اصناف نیز مکلف به پرداخت آن بودند که البته امسال نیز همین شرایط پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با شورای اصناف داشتیم، آنها دغدغه‌های سازمان را شنیدند و ما نیز به سوالات آنها یک به یک پاسخ دادیم. بر این اساس توانستیم تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم که اصناف با توجه به عملکرد خود در یک سال گذشته بتوانند مالیات پرداختی خود را اظهار کنند.

به گفته علی عسگری قرار شده که اصناف خودشان اعلام کنند که بضاعت‌شان درخصوص پرداخت مالیات به چه اندازه‌ای است و سازمان امور مالیاتی نیز بر این اساس اقدام به اخذ مالیات از اصناف خواهد کرد.

رییس شورای اصناف نیز با عقب‌نشینی از اظهارات پیشین خود اعلام کرد که افزایش ۷۰ درصدی مالیات اصناف شایعه‌ای بیش نبوده است.