نحوه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی هنوز مشخص نیست

معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره آخرین وضعیت واگذاری نمایشگاه بین‌المللی گفت: واگذاری ۱۰۰ درصد از سهام شرکت نمایشگاه بین‌المللی به روش پیمان مدیریتی یا مزایده در حال کارشناسی است کــه بعد از بررسی، سازمان خصوصی‌سازی به هیات واگذاری پیشنهاد می‌دهد که روش واگذاری این شرکت به صورت مزایده باشد یا پیمان مدیریتی. سیدمهدی عقدایی، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه واگذاری این شرکت در سه ماهه اول انجام نشده است و تا پایان سال انجام می‌شود، درباره عدم واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به اتاق بازرگانی و اتاق تعاون توضیح داد: خریداری سهام نمایشگاه آزاد است و اگر سهم از طریق مزایده واگذار شود، هرکسی می‌تواند در مزایده شرکت کرده و سهم را خریداری کند، اما اگر به‌صورت پیمان مدیریتی واگذار شود، سهم آگهی شده و با بهترین شرایط به صورت پیمان مدیریتی واگذار می‌شود.

وی یادآور شد: این در حالی است که اتاق بازرگانی و تعاون درخواست دارند که سهام نمایشگاه بین‌المللی به‌صورت پیمان مدیریتی به آنها واگذار شود که این موضوع در سازمان خصوصی‌سازی در حال بررسی است و هنوز مشخص نیست که سهام این شرکت به چه روشی واگذار می‌شود.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت سهامی‌نمایشگاه‌های ایران درباره چگونگی تعیین تکلیف دارایی‌های این شرکت می‌گوید: این موضوع به قانون انتزاع مربوط می‌شود که براین اساس در قانون پیش‌بینی شده بود هیاتی تشکیل شود تا به تدریج اموال و دارایی‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و سازمان توسعه تجارت در زمین‌های نمایشگاه را مشخص کند و به نوعی آنها را از هم جدا کند.

وی تاکید کرد: این کار سختی‌های خاص خودش را دارد و ما در حال انجام وظیفه خود هستیم. با این سخنان مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به نظر می‌رسد شاید یکی از علل تاخیر در واگذاری این نمایشگاه همین تعلل در جدا کردن اموال و دارایی‌های دو نهاد وابسته به وزارت بازرگانی باشد که قرار است یکی از آنها به بخش خصوصی واگذار شود، اما طبق پیشنهاد وزیر بازرگانی بهتر است به جای مالکیت، مدیریت آن واگذار شود.