نمایش فرش 380 میلیون تومانی در غرفه ایران

شانگهای- فرهاد گوران: غربی‌ها برای هزارمین بار هم که ایران را تحریم کنند راه به جایی نخواهند برد. معاون وزیر بازرگانی در دیدار از غرفه ایران در اکسپو شانگهای در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «چینا دیلی» مبنی‌بر پیامدهای دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، با تاکید بر این نکته که «تحریم مقوله‌ای ناکارآمد است»، می‌گوید: آنها (غربی‌ها) در درک این موضوع که با تحریم نمی‌توانند جلوی رشد اقتصادی ایران را بگیرند ناتوانی خود را نشان داده‌اند. روزنامه «چاینا دیلی» در گزارشی از سفر رییس‌جمهور ایران به چین با هدف حضور در اکسپو شانگهای خبر داده و نوشته است که این دیدار اگر چه «غیررسمی» عنوان شده، اما در شرایطی که دولت‌های غربی دور جدید تحریم علیه ایران را در برنامه خود دارند «دیداری تاریخی» خواهد بود. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» استقبال از غرفه ایران را «خیره‌کننده» خواند که نشانگر اهمیت تاریخی کشورمان است.

به گفته افقهی، این نمایشگاه ماهیت فرهنگی دارد با این حال در غرفه ایران بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور به نمایش درآمده است که شامل طرح‌های بزرگ از سد سازی تا فن‌آوری‌های مدرن است.

به اعتقاد رییس سازمان توسعه تجارت، تصویری که از بنای پرسپولیس بر سر در غرفه ایران نشان داده شده گواه قدمت تاریخی این کشور است. افقهی به «تغییر نظرگاه بازدیدکنندگان» اشاره می‌کند و می‌گوید: اینها قبلا هر گاه نام ایران را می‌شنیدند عبارات و کلماتی مانند تحریم، انرژی هسته‌ای و ... به ذهن شان خطور می‌کرد؛ در حالی که اکنون غرفه ایران را در نزدیکی غرفه‌های همان تحریم‌کنندگان می‌بینند و برایشان تعجب آور است که توانسته‌ایم سد تحریم‌ها را بشکنیم و به‌رغم فشارهای مختلف بین‌المللی چنین دستاوردهایی در زمینه فن‌آوری‌های نوین و خدمات فنی مهندسی داشته باشیم.

قرار است روز ملی ایران، فردا با حضور رییس‌جمهور، وزیر بازرگانی، سفیر، مدیران اتاق مشترک ایران و چین و بازرگانان شاخص دو کشور برگزار شود.

همه راه می‌روند

روزانه نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از غرفه‌های بیش از ۱۹۰ کشور، سازمان و نهاد بین‌المللی در اکسپو شانگهای دیدار می‌کنند و نخستین نکته توجه‌برانگیز در این میان خیابان‌های خلوت منتهی به این نمایشگاه است. از زمانی که وارد شانگهای، این بزرگ‌ترین بندر تجاری دنیا شده‌ایم، آرامش و سکوت خیابان‌ها غافلگیرمان کرده است. گفته می‌شود که این شهر بیست میلیون نفر جمعیت دارد، اما کمترین نشانی از حضور آنها - به خصوص حضور ماشینی شان- در خیابان‌ها نیست نه اینکه گرانی بنزین خانه‌نشین‌شان کرده باشد، داستان چنانکه شینگ لو، خبرنگار روزنامه «چاینا دیلی» می‌گوید، از این قرار است که اغلب چینی‌های مقیم شانگهای یا سوار دوچرخه و اتوبوس‌های شهری می‌شوند یا پیاده روی می‌کنند؛ «نباید بگذاریم آب و هوای خوش شانگهای آلوده به دود شود.» به قول لو، این جمله در نزد شهروندان چینی حکم یک «دستورالعمل شخصی» را دارد.

فرش ۳۸۰ میلیون تومانی

در طبقه دوم غرفه ایران که به نمایش صنایع دستی و نیز فروش بستنی و شله زرد اختصاص دارد، قطعه فرشی ۳۸۰ میلیون تومانی (البته معادل یوآنی آن) در ابعاد ۲۰ در ۲۵ سانتی متر دیده می‌شود که دو بافنده تبریزی آن را طی ده سال از پشم خالص بافته‌اند و مراسم تاجگذاری کورش در تار و پود آن به تصویر کشیده شده است. در حاشیه این قطعه فرش - که به گفته تاجر ایرانی مالک آن، در دنیا نظیر ندارد - سخنان منسوب به کورش به خط میخی نوشته شده و نکته اینجا است که خیل عظیم بازدیدکنندگان چینی بیش از آنکه مبهوت زیبایی و قیمت این فرش نفیس شوند شیفتگی خود را به خط میخی حاشیه آن نشان می‌دهند. صابری، تاجر عمده فرش ایران در چین که مدیر غرفه فرش اصفهان در اکسپو شانگهای است، می‌گوید: فرش چینی نابود شد. ما در این اکسپو داریم آخرین میخ‌ها را بر تابوت فرش چینی می‌کوبیم. به گفته وی، از ۱۲ کارگاه تولیدی فرش دستباف در چین ۱۱ کارگاه طی دو سال اخیر تعطیل و به کارخانه تولید «فرش ماشینی» تبدیل شده؛ چرا که خریداران عمده در بازارهای جهانی پی به تقلب و کپی کاری آنها برده‌اند و دیگر «فرم سفارش خرید» پر نمی‌کنند. از فضای اکسپو که جای سوزن انداختن نیست بیرون می‌آیم و قدم به خیابان‌های خلوت و بارانی شانگهای می‌گذارم؛ بر سر هر چهار راهی نوشته اند: «شهر بهتر، زندگی بهتر.»

مراسم روز ملی اقتصاد ایران امروز برگزار می‌شود

نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از برگزاری مراسم روز ملی اقتصاد ایران در شانگهای خبر داد و گفت: هدف این است که روابط اقتصادی ایران و چین به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران، جهت دهی شود.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی اقتصاد ایران در ۲۰ خردادماه جاری در شانگهای گفت: جهت استفاده هرچه مناسب‌تر از فرصت و فضای به‌وجود آمده در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای، اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اقدام به برگزاری مراسم روز ملی اقتصاد ایران کرده است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: در این همایش با دعوت از شرکت‌های بزرگ چینی و فعالان اقتصادی این کشور، مقامات رسمی و تشکل‌های اقتصادی، اتحادیه‌های صنعتی و اتاق‌های بازرگانی و همچنین اتاق‌های بازرگانی مشترک کشورهای خارجی مستقر در شانگهای، فرصتی فراهم می‌شود تا اعضای هیات اعزامی ایران به شانگهای، به گفت‌وگو و معرفی فرصت‌های تجاری ایران بپردازند.