تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بنادر ایران طی دو ماه نخست سال‌جاری با حدود ۱۴ درصد کاهش به ۶ میلیون و ۵۹۳ هزار تن رسید. به گزارش «مانا»، میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی نیز طی این مدت با ۶/۳ میلیون تن افزایش به ۱۵ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۳۳۴ تن افزایش یافته است. در این میان تخلیه کالاهای نفتی با حدود ۱۶ درصد کاهش، بارگیری کالاهای نفتی با ۱۰ درصد کاهش، واردات کالاهای نفتی با هفت درصد کاهش و صادرات کالاهای نفتی با ۲۵ درصد کاهش مواجه شد. مجموع تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال به ۲۲میلیون و ۵۵۸ هزار و ۸۳۰ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آماده‌سازی طرح جامع سامان دهی اسکله‌های نفتی بنادر کشور خبر داد و گفت: در طرح جدید ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه، بازسازی و نوسازی اسکله‌های موجود نفتی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عطا الله صدر در مورد آخرین تصمیم گیری‌های انجام شده برای سامان دهی اسکله‌های نفتی بنادر کشور، گفت: در اسکله‌های نفتی علاوه‌بر نفت خام امکان صادرات، واردات، سوآپ و ترانزیت انواع فرآورده‌های نفتی نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه برای توسعه اسکله‌های نفتی موجود و جدید نفتی توسط بخش خصوصی در بنادر شمال و جنوبی کشور فراهم شود، بیان کرد: توسعه اسکله‌های نفتی در بنادر شهید رجایی، بندر انزلی، بندر بوشهر و بندر امام خمینی با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.