رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: ایجاد فضای رقابتی در بازار پولی و تسهیل ورود بانک‌های خارجی، از جمله راهکارهای کلید‌ی بانک‌ مرکزی در کمیته تخصصی کاهش قیمت تمام شده است. محمود دودانگه در گفت‌وگو با «شابا» با اشاره به نهایی شدن راهکارهای کاهش قیمت تمام شده در جلسه کمیته تخصصی مربوط به این نهضت گفت: در این جلسه مصوب شده تا کلیه‌ دستگاه‌ها راهکارهای کلید‌ی خود را به منظور تمرکز بیشتر و مدیریت هرچه بهتر بر روند اجرای آن در سال جاری، مشخص کنند و به کمیته تخصصی کاهش قیمت تمام شده ارائه دهند.وی با بیان این مطلب که برخی از دستگاه‌های عضو در این کمیته از جمله بانک مرکزی راهکارهای کلید‌ی مربوط به خود را اعلام کرده‌اند، افزود به‌‌رغم فعال شدن بانک‌های خصوصی در کشور، هنوز بازار رقابتی در بازار پول آنچنان که باید و شاید شکل نگرفته است و میزان سودهایی که از بنگاه‌ها گرفته می‌شود، بالا است.

رییس کمیته تخصصی کاهش قیمت تمام شده تصریح کرد: با وجود دریافت کارمزدهای بیش از حد استاندارد، بالا بودن نرخ تورم و بهره‌وری پایین بانک‌های عامل سبب شده تا بهره‌وری کاملی از بانک‌ها، نداشته باشیم و منابع بانک‌ها به صورت بهینه مورد استفاده قرار نگیرد.

وی ضمن تاکید بر کاهش اتلاف‌ها و افزایش بهره‌وری در نظام پولی اظهار داشت: برای اینکه رقابت در فضای پولی کشور نهادینه شود باید سازوکارهای حضور بانک‌های خارجی در کشور فراهم شود تا اثرات کاهش قیمت تمام شده در کشور در بخش بانکی مشاهده شود. یادآور می‌شود که راهکارهای کاهش قیمت تمام شده ظرف چند روز آینده به دولت ارسال می‌شود.