سخنگوی شرکت دخانیات ایران گفت: به دلیل عدم تشکیل جلسه کمیته واردات سیگار، هنوز شرایط برای واردات سیگار به صورت قانونی در سال‌جاری به کشور فراهم نشده است. داریوش سهرابی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر شده است هر گونه واردات قانونی سیگار به کشور با نظارت این کمیته متشکل از وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع‌ومعادن و بهداشت و درمان انجام شود.

وی تصریح کرد: هر چند در سال گذشته واردکنندگان سیگار تا اردیبهشت ماه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار کارتن سیگار وارد کشور کرده بودند، اما از آغاز سال‌جاری تاکنون واردات سیگار متوقف شده است.

سهرابی یادآور شد: انجام نشدن واردات سیگار به صورت قانونی، سبب تشدید واردات این کالای دخانی به شکل غیرقانونی و قاچاق خواهد شد و مشکلات متعددی را برای این صنعت به وجود خواهد آورد.

سخنگوی شرکت دخانیات ایران نسبت به واردات غیرقانونی سیگار و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به مصرف سیگارهای قاچاق هشدار داد و گفت: این امر نه تنها صنعت و تولید داخل بلکه واردات سیگار از طریق مجاری قانونی را با مشکلات اساسی مواجه خواهد کرد.

سهرابی با اشاره به کاهش درآمدهای دولت از محل واردات سیگار به صورت قانونی به کشور افزود: در صورتی که سیاست‌های وارداتی این کالای دخانی مشخص نشود، درآمدهای دولت از محل واردات سیگار در سال‌جاری به شدت کاهش خواهد یافت.

بنا به آمار گمرک ایران، واردات سیگار به کشور در سال گذشته ۴۶۰ درصد بیشتر شده، اما مدیران شرکت دخانیات ایران این آمار را قبول ندارند.