باید دلار را کنار گذاشت

رییس اتاق ایران در دیدار با هیات تجاری پرتغال تاکید کرد که برای جلوگیری از بروز مجدد بحران مالی جهانی، در مبادلات بین‌المللی باید به جای دلار از ارزهای رایج دیگر استفاده کرد. محمد نهاوندیان در نشست مشترک تجار دو کشور ایران و پرتغال، با اشاره به مذاکرات اخیر خود با مقامات رسمی کشور چین در مورد مسائل اقتصاد جهان عنوان کرد: چینی‌ها نیز نگران هستند و قصد دارند روابط دو جانبه خود را از طریق کار با پول‌های رایج دیگر کشورها از جمله مالزی، اندونزی و روسیه ادامه دهند.

وی تصریح کرد: چین قصد دارد از پول رایج خود و سایر پول‌های رایج دنیا استفاده کند؛ چرا که اگر دلار را کنار نگذارند بسیار ضرر خواهند کرد.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به فعالیت بانک مرکزی ایران اظهار کرد: بانک‌مرکزی ما پیش از این در مورد موسسات مالی خیلی محافظه‌کار بود و فقط با بانک‌های رده اول دنیا مثل آمریکا و بانک‌های بزرگ اروپا کار می‌کرد، اما به دلیل مشکلات به وجود آمده شروع به همکاری با بانک‌های کوچک‌تر کرد.

رییس اتاق ایران در پایان یادآور شد: وقتی مشکلات ما حل شود، باز هم بانک‌های بزرگ با ما همکاری خواهند کرد. پس اکنون فرصتی برای بانک‌های کوچکتر ایجاد شده است تا با بانک‌های ایرانی همکاری کنند و بانک‌های پرتغال نیز که با آمریکا همکاری ندارند، می‌توانند با ایران تعامل داشته باشند و حجم مبادلات تجاری دو کشور را افزایش دهند.

آنتونیو بارس، رییس اتاق پرتغال هم در این همایش با اشاره به این گفته رییس اتاق ایران مبنی بر اینکه «اقتصاد اروپا نباید ضعیف باشد»، تاکید کرد: باید به اروپا کمک شود تا بتواند اقتصادی قوی‌تر داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های متنوعی توسط پرتغال در سایر کشورها در سال جدید، افزود: چنان ‌چه بتوانیم پروتکلی برای برگزاری نمایشگاه‌ها با ایران به امضا برسانیم می‌توانیم مصرف‌کنندگان زیادی را در دو کشور و نیز کشورهای همسایه پیدا کنیم.

بارس همچنین از علاقه‌مندی بانک‌های پرتغال برای رفع مشکلات بانکی با ایران خبر داد و گفت: پس از مذاکراتی که با دو بانک پرتغالی داشتم، آنها بسیار مایل هستند راه‌حلی برای رفع مشکلات بانکی دو کشور پیدا کنند و من نیز تلاش می‌کنم آنها را به ایجاد همکاری با بانک‌های ایرانی متقاعد کنم.