نمایش نمادهای ایرانی در اکسپوی 2010

نمایی از غرفه ایران در اکسپو۲۰۱۰ شانگهای

گروه بازرگانی- استقبال کم نظیر از سالن ایران در اکسپوی چین، احتمال حضور احمدی‌نژاد در روز ملی جمهوری اسلامی ایران در چین، نمایش ایران قدیم، معاصر و آینده و ایجاد نمادهایی برای نشان دادن عشق، همزیستی، مهرورزی و توان بالای مردم ایران ...؛ اینها محور سخنان مدیر عامل سازمان نمایشگاه‌های بین‌المللی پس از بازگشت از اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای در جمع خبرنگاران بود. در این نشست که چند تن از خبرنگاران چینی نیز حضور داشتند، مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو با حضور روسای‌جمهور چین، فرانسه ونخست وزیر ژاپن، گشایش یافت، اظهار داشت: معماری ایرانی - اسلامی مشخصه غرفه کشورمان است که مورد استقبال مردم چین قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نقشه راه ابریشم پیش از ورود به غرفه ایران، متن فرمان داریوش برای احداث کانال سوئز، تصویر پاسارگاد و مشاهیر ایرانی بخشی از نمایی است که از ایران قدیم به نمایش گذاشته شده است.

اکبرپور به نصب فرشی با شعار «از گره تا همدلی برای بافت» در غرفه ایران اشاره کرد و گفت: ساخت بنا با قوس‌های محراب گونه، ساخت حوض با آبی زلال، جاسازی شیشه‌های رنگی، جلوه‌هایی از مرزبانان با پوشش‌های متفاوت، احداث یک ربع از کره زمین، اجرای موسیقی سنتی، طرحی از ۳۳پل، نشانه‌هایی از عبودیت، پاکی و تمدن ایرانی است که در غرفه ایران به نمایش گذاشته شده است.

مدیر عامل سازمان نمایشگاه‌های بین‌المللی با بیان اینکه اغلب کشورها در اکسپوی شانگهای روز استقلال خود را جشن خواهند گرفت، افزود: ایران در روز ۲۱ خردادماه روز ملی خواهد داشت و تلاش می‌شود مقامات طراز اول کشور در این روز در چین حضور داشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش تجاری، اتاق مشترک ایران و چین در فضایی به وسعت ۴۰۰ مترمربع فعال است و بر اساس اعلام این اتاق، نمایندگان تجاری ایران در قالب هیات‌های مختلفی وارد شانگهای می‌شوند.