فرصت‌های شغلی اکسپوی 2010

گروه بازرگانی - اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای چین، ۴۹/۳ برابر المپیک ۲۰۰۸ پکن، فرصت شغلی، تجاری و اقتصادی برای این کشور ایجاد کرده است. گزارش نشریه «تایمز اقتصادی» از اکسپوی ۲۰۱۰ که از اول ماه مه در شانگهای چین در حال برگزاری است، حاکی است که اهمیت برگزاری اکسپو در این کشور تا اندازه‌ای بیشتر از برگزاری بازی‌های المپیک بوده است که با توجه به افزایش جذب توریسم به چین در راستای برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی، میزان فرصت‌های شغلی، تجاری و اقتصادی به دست آمده برای این کشور، ۴۹/۳ برابر شده است.

همچنین براساس گزارش‌های دریافتی، تخمین زده شده است که شمار بازدیدکنندگان داخلی و توریست‌های بومی طی برگزاری اکسپوی ۲۰۱۰، ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به توریسم سالانه چین افزایش داشته باشد؛ ضمن این که حداقل تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه اکسپوی شانگهای، ۷۰ میلیون نفر برآورد شده است.

گفتنی است؛ براساس آمار در روز اول برپایی اکسپو، تنها ۷۶۶ هزار توریست از غرفه «هانگزو»، یکی از شهرهای مشهور تاریخی چین بازدید کرده‌اند که انجام یک ارزیابی مختصر از میزان بازدیدها از سایر غرفه‌های اصلی چین و غرفه‌های سایر کشورها، خود بازگوکننده میزان استقبال صورت گرفته از نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۰ خواهد بود.

شایان ذکر است؛ در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای چین، ۱۹۲ کشور و ۵۰ بنگاه بین‌المللی مهم از سرتاسر جهان برای نمایش فرصت‌های اقتصادی، تاریخ، فرهنگی، اجتماعی، علمی و ... خود شرکت دارند و تخمین زده شده است که روزانه ۸۰۰ هزار نفر به بازدید از اکسپو بپردازند. قیمت بلیت هر بازدید روزانه از اکسپو، ۲۳ دلار و ۵۰ سنت است.

۱۰۰ تاجر ایرانی به شانگهای می‌روند

گروه صد نفره تاجران ایرانی یک روز پیش از روز ملی ایران به چین می‌روند و در سمینار تجاری و اقتصادی دو کشور شرکت می‌کنند.

مریم‌السادات سمیعانی، دبیر اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با «شابا»، با اعلام این خبر گفت: تعدادی از اعضای اتاق ایران و چین به همراه رییس این اتاق در چین حضور دارند و قرار است امروز از اکسپوی شانگهای دیدار کنند، اما نخستین گروه اعزامی اتاق بازرگانی به صورت رسمی روز ۲۷ اردیبهشت به شانگهای می‌روند.

به گفته سمیعانی، تعداد بازدیدکنندگان از برخی غرفه‌ها از جمله غرفه چین به قدری زیاد است که امکان بازدید از آنها به دشواری فراهم می‌شود. در این میان تعداد بازدیدکنندگان از غرفه ایران هم از آمار پیش‌بینی شده بسیار بیشتر بوده است.

دبیر اتاق مشترک ایران و چین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اعلام آمادگی تعدادی از اتاق‌های بازرگانی برای اعزام گروه تجاری به اکسپو خبر داد و گفت: تا به حال اتاق‌های بازرگانی تهران، شیراز، مشهد، کرمانشاه، همدان، لرستان، کردستان و ایلام برای اعزام گروه تجاری به چین اعلام آمادگی کرده‌اند و ستاد اکسپوی اتاق بازرگانی ایران در حال بررسی این درخواست‌ها است.