سخت‌گیری مرزبانان عراقی در مرز مهران

یک هفته پس از دیدار بازرگانان عراقی از ایران، رییس اتاق بازرگانی ایلام می‌گوید: در ماه‌های اخیر به دنبال سختگیری‌های بی‌مورد مرزبانان عراقی، روند صادرات کالا از مرز بین‌المللی مهران کند شده است. شعبان فروتن افزود: مرزبانان عراقی از ورود هرگونه کالای ایرانی به آن کشور شامل مواد غذایی، میوه و تره‌بار و مصالح ساختمانی جلوگیری می‌کنند، این در حالی است که همین کالاها در سایر مبادی اصلی بین ایران و عراق بدون هیچ گونه محدودیتی صادر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید ادامه این روند به تعطیلی خروجی مهران و بیکاری حجم عظیمی از تجار و کارگران مشغول در مرز منجر خواهد شد و مسوولان باید برای رفع این مشکل و کمک به توسعه صادرات غیرنفتی چاره‌ای بیاندیشند. فرزاد فیض الهی، رییس اتحادیه صادرکنندگان استان ایلام نیز در این زمینه به «ایسنا» گفت: مسوولان دولتی باید با حساسیت ویژه نسبت به رفع مشکلات مرزی مهران اقدام کنند.

علی مهدوی، رییس سازمان بازرگانی استان ایلام نیز با اشاره به اینکه با وجود موانع زیاد در صادرات کالا توسط مرزبانان عراق، پارسال ۶۳۵ میلیون دلار کالا از مرز مهران به آن کشور صادر شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مرزی مهران با تفکیک خروجی بین‌المللی از بازارچه مهران قابل رفع است، افزود: با توجه به اینکه مرز مهران از سوی هیات دولت به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شده است، بنابراین باید از این مزیت برای توسعه صادرات استفاده شود.

شاپور پولادی، نماینده مردم ایلام، مهران، ایوان و شیروان چرداول در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار کرد: سفر استانی هیات دولت با تمامی توان برای حل مشکلات مردم و توسعه استان کلید خورده است و دستگاه‌های اجرایی باید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرند.