آیین‌نامه اجرایی حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی به تصویب رسید

با تصویب آیین‌نامه جدید اجرایی حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط هیات‌وزیران و ابلاغ آن در هشتم اردیبهشت‌ماه جاری به سازمان توسعه تجارت ایران، ‌راه‌های جدید دریافت تسهیلات برای فعالان این بخش گشوده شد. ‌این آیین‌نامه ۲۱ ماده‌ای که چندین تبصره را در خود جای داده است،‌ به درخواست سازمان توسعه تجارت ایران، ‌شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و به‌منظور حمایت از آنها در بازارهای هدف صادراتی اجرایی خواهد شد. معاون کمک‌های فنی و تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با «ایرنا»، اظهار داشت: ‌از این پس شرکت‌ها،‌ دفاتر یا شعب مستقر در خارج که یک سوم سهام یا سرمایه آنها متعلق به صادرکننده باشد به تناسب سرمایه یا سهام طرف ایران از تسهیلات این آیین‌نامه برخوردار می‌شوند؛ مشروط بر اینکه شرکت اصلی مستقر در ایران کلیه تعهدات و مسوولیت اجرایی پروژه را بر عهده گیرد. «کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی» تصریح کرد: از این پس ‌موارد مربوط به سیاست‌گذاری صادرات خدمات فنی و مهندسی به پیشنهاد وزارت بازرگانی به تصویب شورای عالی صادرات غیرنفتی می‌رسد.

به گفته وی، ‌بانک مرکزی موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط بنگاه‌ها در چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار در مقابل حداکثر دو درصد وجه نقد یا سایر وثایق مورد قبول سیستم بانکی و ۹۸ درصد سفته نسبت به ارزش ضمانت‌نامه انجام و نرخ کارمزد صدور ضمانت‌نامه، حداکثر به نیم درصد معادل ریالی ارزش ضمانت‌نامه در سال محدود شود. پیش از این وجه نقد یا سایر وثایق مورد قبول سیستم بانکی سه درصد و سفته ۹۷ درصد محاسبه می‌شد.

به گفته وی، ‌همچنین بانک موظف است ضمانت‌نامه مورد نیاز را از جمله ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه،‌ انجام تعهدات، پیش پرداخت، ‌استرداد کسور وجه‌الضمان و همچنین گواهی سقف ضمانت‌نامه‌ای اعتباری و مورد نیاز برای صادرکنندگان را پس از تایید کارگروه موضوع ماده ۱۹ را صادر کند.

کرمانشاهی ادامه داد، بانک‌ها به‌منظور تقویت بنیه مالی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و تجهیز سریع کارگاه یا سایر نیازهای ضروری باید ضمن اجرای پروژه‌های بانک‌ها از محل منابع ارزی خود یا منابع ارزی قابل تامین از محل اعتبارات منظور شده در قوانین بودجه سنواتی حداکثر تا سقف ۲۰ درصد مبلغ قرارداد را در قالب تسهیلات سرمایه در گردش یا تجهیز کارگاه نسبت به پرداخت تسهیلات به صادر‌کننده اقدام کنند (پیش از این میزان ۱۰درصد بود)‌ و مهلت بازپرداخت تسهیلات اعطایی بنا به تشخیص بانک عامل سه سال خواهد بود.