گروه بازرگانی - رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی از تعیین تکلیف معافیت مالیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی در جلسه ویژه مسوولان دو وزارتخانه بازرگانی و اقتصاد خبر داد. رادمرد در مراسم راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یاران دریان گفت: در جلسه مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی و سازمان امور مالیاتی که روز یکشنبه برگزار می‌شود، قرار است علاوه بر بررسی موضوع مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی، بررسی موضوع مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم نیز در دستور کار قرار گیرد. رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقرر شده است ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی اختصاص یابد.

وی از اعطای مجوز به ۱۲ شرکت دیگر برای فعالیت به صورت فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی خبر داد و تصریح کرد: در این باره ۵ مجوز مقدماتی نیز صادر شده است. همچنین در حال حاضر ۷۹۹ فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی در سطح کشور فعال شده است.همچنین ابوالحسن اسماعیلی، رییس گروه بازار و توسعه اصناف مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات به فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی گفت: از سال گذشته پرداخت تسهیلات به فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است. در این راستا بانک‌های عامل براساس مقررات بانکی خود عمل می‌کنند؛ اما وزارت بازرگانی در این زمینه مسوولیت خود را انجام داده است. به گفته اسماعیلی، سازمان امور مالیاتی نظرش این است که مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اساس برآوردهای دفتری محاسبه شود، اما نظر ما این است که برای اصنافی که به این طرح می‌پیوندند و برای تشویق آنها همانند گذشته محاسبه مالیات صورت گیرد.

همچنین مهدی عارفی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای یاران دریان نیز گفت: این شرکت برای حمایت از مصرف‌کننده و ارائه خدمات نوین به آن برنامه‌ریزی‌های متعددی را صورت داده است، در این راستا برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و کوتاه کردن دست واسطه‌ها از بازار، با تولیدکنندگان صاحب نام قراردادهایی منعقد شده است تا کالا با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کنندگان برسد.

به گفته عارفی، قرار بر این است که قیمت کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها کمتر از قیمت‌های ثبت شده بر روی کالاها باشد. این درحالی است که در فاز اول، ۵۰ شعبه از این فروشگاه‌ها راه‌اندازی خواهد شد و در فاز دوم تا پایان سال به ۲۰۰ شعبه در سطح تهران خواهد رسید و پس از آن شهرستان‌ها نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.وی اظهار داشت: کالاهایی که به وزارت بازرگانی معرفی می‌شوند، تا ۲۵ درصد زیر قیمت درج شده بر روی آن عرضه خواهند شد.