وزیر بازرگانی از ساماندهی ۹۰ درصدی شرکت‌های پخش، تجهیز صد درصدی اصناف به ملت کارت و ایجاد ۲۰ اتحادیه کشوری دیگر در راستای اصلاح نظام توزیع خبر داد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با فارس در خصوص پروژه اصلاح نظام توزیع اظهار داشت: اصلاح نظام توزیع شامل ۱۰ پروژه اعم از ساماندهی نظام پخش کالا، شبکه کارت اصناف، ایجاد اتحادیه‌های کشوری، ایجاد شبکه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی اصناف، استقرار نظام طبقه‌بندی و خدمات کالا، تشکیل نهادهای غیردولتی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی اصناف و بازرگانان، ثبت مکانیزه املاک و مستغلات، توسعه خدمات بازرگانی برای محصولات کشاورزی و طرح ساماندهی و ایجاد اعتماد برای سایت‌های تجارت الکترونیکی است.

وی افزود: در خصوص ساماندهی نظام پخش کالا تا کنون ۹۰۰ شرکت پخش در وزارت بازرگانی ثبت نام کرده‌اند، ۵۰۰ شرکت نرم‌افزار را دریافت و حدود ۱۵۰ شرکت امضای دیجیتال دریافت کرده‌اند که بیش از ۹۰ درصد توزیع توسط این ۱۵۰ شرکت انجام می‌شود. وزیر بازرگانی گفت: در تجهیز اصناف به شبکه کارت اصناف با همکاری بانک ملت تقریبا در توزیع کالاهای یارانه‌ای صد درصد موفق به انجام این کار شده‌ایم و با ساماندهی شرکت‌های پخش سایر صنوف هم وارد این شبکه شده‌اند.

وی با اشاره به طرح ایجاد اتحادیه‌های کشوری برای مدیریت یکسان بر صنوف در راستای توسعه صادرات گفت: تاکنون ۱۲ اتحادیه کشوری ایجاد شده و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مرکز اصناف و با همکاری شورای اصناف کشور تا پایان شش ماه امسال ۲۰ اتحادیه کشوری دیگر ایجاد می‌شود.