ساخت شهر فرودگاهی در منطقه پرند و شهر آفتاب

گروه بازرگانی - معاون نظارت بر سیاست‌های اقتصادی معاون اول ریاست جمهوری از راه‌اندازی یک شهر فرودگاهی در منطقه شهر آفتاب و پرند در جنوب استان تهران خبر داد. آقا محمدی روز گذشته در نشست مشترک مدیران سازمان توسعه تجارت با معاونان امور بین‌الملل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و موسسات بیمه، با اعلام این خبر افزود: این منطقه همچنین یکی از مراکز نمایشگاه بین‌المللی خواهد شد که تا دو سال آینده در فضایی به وسعت ۱۰۰ هزار متر مربع و با هزینه‌ای افزون بر ۳۵ میلیون دلار ساخته خواهد شد.

به گفته آقامحمدی، با شکل‌گیری چنین فضایی سازمان‌ها و نهادهایی از جمله سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت، بانک توسعه صادرات، سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی، گمرک، شرکت کشتیرانی، هواپیمایی، راه‌آهن، امور مالیاتی، موسسه استاندارد، اتاق‌های مشترک بازرگانی و تعاون، دفاتر تجاری و قائم مقام وزرا در امور بین‌الملل و سازمان‌های مرتبط دیگر در یک جا متمرکز خواهند شد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد در سال پایانی برنامه پنجم توسعه واردات به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار، صادرات کالا به ۵۵ میلیارد دلار و صادرات خدمات به ۱۵ میلیارد دلار برسد.

کارت بازرگانی خیرات نیست

وی با انتقاد از اینکه سیستم اداری و سلسله مراتبی با کار تجارت همخوانی ندارد، گفت: اگر سرمایه اجتماعی در کار تجارت و صادرات و واردات نباشد هیچ ارزشی ندارد.

وی با اشاره به صدور کارت‌های بازرگانی تاکید کرد: کارت بازرگانی خیرات نیست که به هر کسی دهیم، هر کسی که دروغ می‌گوید و خلاف می‌کند باید مورد سوال قرار گیرد و کنار گذاشته شود.

آقا محمدی تاکید کرد: اگر آدم متقلب در کار تجارت ورود کند و سر دولت کلاه بگذارد معلوم است که سر مردم هم کلاه می‌گذارد.

تدوین نظام جامع مدیریت کیفیت صادرات

در ادامه این نشست، بابک افقهی، معاون وزیر بازرگانی در توسعه بازرگانی خارجی، با اشاره به تدوین نظام جامع مدیریت کیفیت صادرات ادامه داد: از جمله اهداف توسعه صادرات غیر نفتی کشور، رشد پایدار تولیدات صادرات محور، افزایش رتبه صادرات غیرنفتی کشور، گسترش رقابت‌پذیری محصولات و برخورداری از زیرساخت‌های تسهیل کننده صادرات غیر نفتی است.

وی همچنین گفت: برخی از صادرکنندگان بخش خصوصی به دلیل آشنا نبودن با تبلیغات در شبکه‌هایی که نباید تبلیغ کنند، تبلیغ می‌کنند.

افقهی در پایان با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای عالی صادرات غیر نفتی در کشور یادآور شد: در این جلسه قرار شده اهداف کمی صادرات برای استان‌ها تدوین شود و استاندارها در قالب کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان‌های خود مسوول پایش و رسیدن به این هدف هستند. در بخش کیفی نیز سند راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی تدوین خواهد شد.

در ادامه این مراسم؛ زادبوم ، مدیر کل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت گفت: این سازمان بر اساس آیین‌نامه مراکز تجاری ۶۵ درصد از هزینه‌های تاسیس دفاتر تجاری شرکت‌ها در سایر کشورها را به مدت حداکثر ۳ سال تقبل می‌کند.

به گفته زادبوم تاکنون مجوز تاسیس ۹ دفتر نمایندگی تجاری در کشورهای عراق، برزیل، ترکیه، امارات، پاکستان، افغانستان، روسیه و آفریقای جنوبی صادر شده است.