رشد 173 درصدی قاچاق سیگار

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به نادرست بودن آمار گمرک درباره پنج برابر شدن واردات سیگار به کشور در سال گذشته، گفت: واردات رسمی سیگار به کشور از ۲۲ میلیارد نخ در سال ۱۳۸۷ به حدود ۱۱ میلیارد نخ در سال گذشته رسید که این به معنای کاهش ۵۰ درصدی واردات رسمی سیگار به کشور است. محمود ابطحی در گفت‌وگو با «ایسنا»، توضیح داد: متاسفانه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در سال گذشته قاچاق سیگار به کشور بیش از ۱۷۳ درصد رشد یافته که این نشان می‌دهد بازار داخلی سیگار کاملا در اختیار محصولات قاچاق بوده است.

به گفته وی، در سال گذشته متقاضیان سیگار رسمی در کشور به شدت کاهش یافته و در همین حال بازار کاملا در اختیار سیگارهای قاچاق قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت:‌ با این شرایط شرکت دخانیات در سال گذشته توانست کمتر از ۵۰ درصد نیاز بازار داخلی را تامین کند و مابقی این نیاز از طریق تولید مشارکتی، واردات رسمی و قاچاق تامین شد که البته سهم قاچاق در این بین زیاد بود.

ابطحی تصریح کرد: افزایش قاچاق سیگار به کشور قابل پیش‌بینی بود و سال گذشته در یک مناظره تلویزیونی درباره افزایش قاچاق سیگار به کشور هشدار داده بودم.

گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که در سال گذشته از مبادی رسمی کشور بیش از ۴۵ میلیون دلار سیگار وارد کشور شد که این میزان در سال ۱۳۸۷، بیش از هشت میلیون دلار بود. این افزایش پنج برابری ارزش واردات سیگار به کشور در سال گذشته در حالی رخ داد که گمرک به میزان واردات سیگار به کشور از نظر تعداد نخ اشاره‌ای نکرده است.