صادرات حیوانات زنده50 درصد کاهش یافت

ایران در سال گذشته ۶۷ میلیون دلار حیوان و پرنده زنده صادر کرده است که این رقم در مقایسه با سال ۸۷، ۵۰درصد کاهش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، میزان واردات حیوانات زنده به ایران نیز در سال گذشته بیش از ۵۴ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۸۷، ۲۵۶ درصد افزایش داشته است. بنا به آمار گمرک ایران، سال گذشته بیش از ۲۷ هزار و ۸۷۹ تن حیوانات و پرند زنده به ارزش ۶۷ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۱۶۲ دلار از ایران صادر شده است که این رقم ۶ صدم درصد از وزن و ۳۲صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران را دربرگرفته است.

این میزان صادرات در سال ۸۷، ۵۷ هزار و ۸۸۲ تن به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۸۱۴ دلار و با سهم ۱۷ صدم درصدی وزنی و ۷۴ صدم درصدی ارزشی از کل صادرات بوده است.

بر این اساس میزان صادرات حیوانات در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن حدود ۵۲ درصد و از نظر ارزش بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین در سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۳۱ تن حیوانات زنده به ارزش ۵۴ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۹۷۹ دلار با سهم ۴ صدم درصد وزنی و ۱۰ صدم درصد ارزشی از کل واردات وارد کشور شده است. این میزان واردات در سال ۸۷، شش هزار و ۱۸۳ تن به ارزش ۱۵ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۹۵۵ دلار و با سهم کمتر از یک‌صدم‌درصد در وزن و سه صدم درصد در ارزش از مجموع واردات بود. بر این اساس میزان واردات حیوانات زنده در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ بیش از ۲۲۰ درصد از نظر وزن و ۲۵۶ درصد به لحاظ ارزش افزایش داشته است.

اسب، الاغ، قاطر، گاو، گوسفند، بز، سگ، گربه، مرغ، خروس، بوقلمون و اردک از جمله حیوانات و پرندگان صادراتی ایران در سال گذشته بوده‌اند.