گروه بازرگانی- مشاور عالی رییس کل گمرک ایران می‌گوید: بخشنامه ترخیص نسیه کالا در جهت روان‌سازی و کمک به تولید ابلاغ شده است. بر اساس بخشنامه اخیر گمرک ایران، پس از اظهار کل کالا و انجام تشریفات گمرکی تا ۵۰درصد کالا به عنوان وثیقه بابت حقوق ورودی و هزینه‌های متعلقه در گمرک نگهداری شده و مابقی به صورت نسیه ترخیص می‌شود.

کاظم سلیمی، مشاور عالی رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه «روال بر این است که برای تسریع گردش کاری کاربران به ویژه شرکت‌ها و مجموعه‌های خوش حساب از چنین بخشنامه‌هایی استفاده کنیم» افزود: در بانک اطلاعاتی تهیه شده شرکت‌ها و مجموعه‌های خوش حساب در این فضا دیده شده‌اند.

این در حالی است که رضا بنائی، کارشناس امور گمرکی ضمن انتقاد از تاخیر و تعلل گمرک ایران در اجرای قوانین می‌گوید: گمرک موظف است با موافقت وزارت امور اقتصاد و دارایی و بر اساس قانون کالاهای متعلق به اشخاص و واحدهای تولیدی و بازرگانی را با اخذ ضمانتنامه بانکی و بهره ترخیص کند.

وی ادامه می‌دهد: وجود چنین بخشنامه‌ای برای واحدهای تولیدی که نیاز به حمایت تمامی بخش‌ها دارند، چندان اهمیتی ندارد؛ چراکه با نگه داشتن ۵۰ درصد کالا به عنوان وثیقه علاوه بر تحمیل هزینه‌های انبارداری به تولید‌کننده، بخشی از کالا نیز دچار ضایعات می‌شود. بنائی با بیان اینکه «تولید‌کننده فرار نمی‌کند» به گمرک توصیه کرد: به جای صدور چنین بخشنامه‌هایی، تبصره ۲ از ماده ۱۴ قانون امور گمرکی که مربوط به ۵۰ سال پیش است، اجرا شود.

این کارشناس امور گمرکی می‌گوید: این بخشنامه ضعیف تر از ماده قانونی مذکور است و اگر دولت می‌خواهد به تولید‌کننده کمک کند، قانون را اجرا کند.