تاسیس بانک مشترک ایرانی- عراقی

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت: ایران در سال ۱۳۸۸ پنج میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده که مقصد

۷۳ درصد آن اقلیم کردستان بوده است. دانایی فر در دیدار با هیات تجاری عراق تاکید کرد که توانمندی‌های ایران و ظرفیت‌های بازار عراق، افق ۱۲ میلیارد دلاری حجم مبادلات را در سال جاری نوید می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با اشاره به نقل و انتقال پول بین تجار از طریق صرافی‌ها، خواستار فعال تر شدن نظام بانکی دو کشور شد و گفت: باید با همکاری بانک‌های خصوصی ایرانی، بانک‌های مشترک ایرانی- عراقی تاسیس شود تا علاوه بر ارتقای فعالیت‌های بازرگانی، شیوه‌های نوین تجارت بین دو کشور شکل گیرد.

وی با اشاره به بازدید دکتر برهم صالح، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از مرز باشماق در ایام نوروز ۱۳۸۹، تاکید کرد: در حال حاضر مرز باشماق به صورت ۱۲ ساعته فعال است و به زودی فعالیت آن ۲۴ ساعته خواهد شد.

بازرگانان اقلیم کردستان عراق در این نشست خواستار افزایش ساعت کار و بهبود عملکرد گمرک پرویزخان و نیز کمک ایران در ساخت راه‌های مواصلاتی اقلیم کردستان عراق شدند.

رییس اتحادیه اتاق‏های بازرگانی اقلیم کردستان عراق در این نشست از تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران ایرانی در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گفته دارا جلیل خیاط، عدم نیاز به ویزا برای ورود ایرانیان به این اقلیم، وضع قانون ویژه برای سرمایه‌گذاران ایرانی به گونه‏ای که هیچ تفاوتی میان آنها و سرمایه‌گذاران عراقی نباشد، عدم پرداخت مالیات، معافیت‏های گمرکی، تسهیلات ویژه برای مالکیت زمین (با مجوزهای گوناگون چون کشاورزی، تجاری، صنعتی، سیاحتی و ...)، رسمی بودن مالکیت سرمایه‏گذاران ایرانی بدون نیاز به داشتن شریک عراقی، مجوز خروج سرمایه سرمایه‏گذاران از این کشور هر زمان که بخواهند و بدون نیاز به هیچ پیش شرطی، از جمله این تسهیلات است.