رییس مرکز اصناف وزارت بازرگانی: اراده‌ وجود ندارد

رییس شورای اصناف: ما آماده‌ایم گروه بازرگانی - فعالان بازار و اصناف از سال گذشته به صورت جدی موضوع تاسیس بانک اصناف را پیگیری کرده‌اند. رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی، نبود اراده در اصناف را مهم‌ترین دلیل تشکیل نشدن این بانک می‌داند.

حسن رادمرد در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره سرنوشت تاسیس بانک اصناف گفت: دولت حمایت همه‌جانبه خود را از تاسیس این بانک اعلام کرده و با توجه به عضویت وزیر بازرگانی در شورای پول و اعتبار این شورا هم برای صدور مجوزهای بانک اصناف آمادگی دارد؛ اما متاسفانه این کار تاکنون انجام نشده است. وی افزود: به نظر می‌رسد اراده جدی در اصناف برای تاسیس این بانک وجود ندارد؛ چون شرایط برای تشکیل این بانک فراهم است.

به گفته وی تاکنون جلسات متعددی در این باره برگزار شده و ما هم حمایت خود را اعلام کرده‌ایم و راهکارهای گوناگون آغاز به کار بانک بررسی شده، اما به دلیل نبود اراده در سران و بدنه اصناف، این کار عملی نشده است.

پیش از این، یک بار دیگر در سال ۸۳ پروژه تشکیل بانک اصناف مطرح و قاسم نوده‌فراهانی ـ رییس فعلی شورا ـ به عنوان عضو هیات‌رییسه شورای اصناف کشور مامور پیگیری آن شد، اما به‌رغم اینکه سقف سرمایه‌ اولیه ۲۵ میلیارد تومانی در آن زمان فرصت مناسبی برای تاسیس بانک اصناف به شمار می‌رفت، این طرح به جایی نرسید.

پس از افزایش رقم اولیه سرمایه تاسیس بانک به ۳۵۰ میلیارد تومان در سال ۸۴ تاسیس این بانک برای مدتی به محاق رفت. مجددا با کاهش این سرمایه به ۲۰۰ میلیارد تومان و امکان پذیره‌نویسی، فرصت مناسبی برای اصناف فراهم شده است، اما بانک اصناف در دوره سوم شورای اصناف کشور هم به نتیجه نرسیده است.

رییس شورای اصناف در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: ما همچنان پیگیر این موضوع و در حال رایزنی با اصناف هستیم تا سرمایه اولیه را تامین کنیم. قاسم نوده فراهانی تاکید کرد: ظرف چند ماه آینده سرمایه اولیه را تامین و مقدمات تاسیس بانک اصناف را فراهم خواهیم کرد.