گروه بازرگانی - بخشنامه روش «ترخیص نسیه کالاها» با هدف تسهیل واردات مواد اولیه از سوی گمرک ایران ابلاغ شد. در این شیوه پس از اظهار کل کالا و انجام تشریفات گمرکی تا پنجاه درصد کالا به‌عنوان وثیقه بابت حقوق ورودی و هزینه‌های متعلقه در گمرک نگهداری شده و مابقی به‌صورت نسیه ترخیص می‌‌شود. در بخشنامه گمرک پیرامون این شیوه جدید ترخیص کالا آمده است: تعیین و تشخیص واحدهای تولیدی معتبر و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز آنها براساس پروانه بهره‌برداری مشروط به اینکه حداقل ۵۰ نفر کارگر بیمه شده داشته باشند به‌عهده گمرکات اجرایی بوده و در صورت تقاضای واحدهای مذکور مجوز نگهداری بخشی از کالای وارده توسط آن گمرکات صادر می‌شود.

یکی دیگر از شروط برخورداری از مزایای این بخشنامه این است که متقاضی در زمره بدهکاران موضوع اجرای ماده ۱۴ قانون امور گمرکی نباشد. همچنین حداکثر مهلت استفاده از این تسهیلات برای واحدهای تولیدی سه ماه و برای واحدهای تجاری دو ماه خواهد بود و صاحب کالا مکلف است ظرف این مهلت نسبت به پرداخت حقوق ورودی کالاهای ترخیصی به‌صورت نقدی اقدام کند.

بر اساس این بخشنامه در صورتی که محموله‌های وارداتی طی چند بارنامه از نظر ترکیب اقلام، تعداد، ارزش و تعداد محصول قابل استحصال از آنها مشابه باشند، گمرک می‌تواند کل کالای یک یا چند محموله را به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی - در صورت تکافوی حقوق ورودی کالاهای ترخیص شده و هزینه‌های متعلقه و عوارض احتمالی- نگهداری و محموله‌های دیگر را به‌صورت نسیه ترخیص کند. در ادامه این بخشنامه تاکید شده است که عوارض دریافتی برای سیگار، نوشابه، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض کالاهای مشابه دیگر به‌صورت قطعی وصول می‌شود.