2 /1 میلیون تن برنج وارد شد

سال گذشته یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۳۰۰ تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار وارد کشور شد که این میزان ۴۸/۲ درصد از ارزش و ۹۴/۱ درصد از وزن کل واردات به کشور را در بر گرفت. بنا به آمار رسمی گمرک، واردات رسمی برنج در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن ۳۲/۷ درصد و از نظر ارزش ۸۵/۳۴ درصد افزایش یافت.

در سال ۸۸ قیمت متوسط هر کیلو برنج وارداتی معادل ۸۰۰ تومان بوده است که این میزان در مدت مشابه سال پیش از آن معادل ۶۰۰ تومان بود که به معنای افزایش ۳۳ درصدی قیمت این محصول است.

مقایسه این آمار نشان می‌دهد میزان واردات برنج از نظر وزن از شهریور تا بهمن‌ماه سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه خود در سال ۸۷ به ترتیب ۵۴، ۳۹، ۱۷، ۸ و ۱ درصد رشد و ۵ درصد کاهش داشته است. این یعنی کاهش میزان افزایش وزن واردات برنج در پایان بهمن‌ماه سال گذشته که آمار اسفندماه نشان از تکرار همان روند قبل از بهمن‌ماه را دارد.

به گفته مجید پارسانیا، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی دولتی ایران سرانه مصرف برنج در کشور حدود ۴۰ کیلوگرم است که با توجه به جمعیت بیش از ۷۰ میلیون نفری کشور می‌توان میزان مصرف برنج را در ایران در بیشترین حالت، بیش از دو میلیون و ۸۰۰ تن برآورد کرد.

میزان تولید کشور در سال گذشته نیز طبق برآورد سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود. این یعنی نیاز به واردات حدود ۷۰۰ هزار تنی که طبق آمار گمرک کشور در سال گذشته این میزان واردات بیش از یک میلیون و ۲۸۷ هزار تن

بوده است.