بخش خصوصی از راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای غفلت نکند

رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تهران، به فعالان بخش خصوصی کشور هشدار داد که به فکر راه‌اندازی مراکز بزرگ فروش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشند؛ زیرا رقیب خارجی در حال ربودن گوی سبقت است. یحیی آل‌اسحاق در حالی این سخنان را بیان می‌کند که براساس برخی گزارش‌های غیررسمی هم‌اکنون نزدیک به ۱۱ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ توسط سرمایه‌گذاران عرب در شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز و کرج در حال راه‌اندازی است.

همچنین گفته می‌شود به تازگی سرمایه‌گذارانی از‌ترکیه و چین درخواست خود را برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ارائه کرده‌اند.

نخستین تجربه ایجاد فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای بزرگ سال گذشته با «هایپر استار» توسط یک سرمایه‌گذار عرب در غرب تهران کلید خورد، هرچند که ابتدا انتقادات بسیاری نسبت به راه‌اندازی این مرکز فروش به گوش می‌رسید؛ اما ارائه اجناس کیفی با قیمت مناسب و برخی خدمات رایگان استقبال مردم را در پی داشته است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تهران با بیان اینکه راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ توسط سرمایه‌گذار غیرایرانی با رعایت ضوابط هیچ منع قانونی ندارد، می‌گوید: بهتر است به جای ایراد و انتقادات غیرکارشناسی، بخش خصوصی ایران به فکر چاره باشد و خود نیز وارد این میدان شود.

هرچند طرح ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی در دولت نهم با هدف یکپارچگی و انسجام فعالیت‌های فروش توسط واحدهای صنفی مطرح شد و چند فروشگاه نیز با همین هدف فعالیت خود را آغاز کرد و اخبار نیز از ایجاد تعدادی از آنها در سال‌جاری خبر می‌دهد، اما تجربه نشان داد که این حرکت چندان موفقیت آمیز نبوده است.

تاکنون نیز هیچ خبری مبنی بر تمایل اصناف به عنوان تاثیرگذارترین فعالان حوزه بازار برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام نشده است. ضمن اینکه تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت بازرگانی هنوز به دست شرکت‌هایی که این طرح را اجرا کرده‌اند، نرسیده است.

آل‌اسحاق عنوان می‌کند که در زمان حاضر ایجاد فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در ایران نیز به مانند بسیاری از کشورهای جهان ضرورت روز است و باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی به فکر راه‌اندازی آنها شد.

رییس اتاق تهران اصلی‌ترین دلیل کم توجهی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه را «توجیه نبودن» آنها می‌داند و می‌افزاید: به طور طبیعی راه‌اندازی مراکز بزرگ فروش نیازمند تامین کالا در شرایط مناسب، ارائه کالای استاندارد و پیاده‌سازی مدیریت توزیع است.

به گفته رییس اتاق تهران با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث چندین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای در ایران برد با کسانی است که در این امر پیشقدم باشند.