یارانه نان حذف نمی‌شود

گروه بازرگانی - معاون وزیر بازرگانی از ادامه طرح ذخیره‌سازی کالاهای اساسی برای هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: پیش از این برنامه‌ ذخیره‌سازی ۱۳ قلم کالا مطرح بود که دامنه آن در حال افزایش است و حداقل به ۱۶ قلم کالا می‌رسد که دلیل آن استقبال خوب از ذخیره‌سازی است. به گفته محمد صادق مفتح، در ذخیره‌سازی کالاها برای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اصرار به غیر دولتی بودن است و تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومانی برای حمایت از بخش خصوصی در ذخیره‌سازی کالاها در نظر گرفته شده است.

مفتح پیش از این گفته بود: ما نمی‌خواهیم تورم را کاهش دهیم، بلکه می‌خواهیم با کاهش نگرانی مردم احتکار‌های خانگی و تجاری را کنترل کنیم.

از سویی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد که یارانه گندم و آرد حذف نمی‌شود، بلکه هدفمند می‌شود، یعنی مردم خودشان یارانه‌ها را مدیریت می‌کنند که نان هم جزو آن خواهد بود.

علیخانی با بیان اینکه در این خصوص هیچ گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد، افزود: باید توجه داشته باشیم که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ۵ سال اجرا می‌شود و طبق برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته پیشنهاد شده است تا یارانه نان به یکباره هدفمند شود، اما هنوز زمان هدفمند کردن یارانه نان مشخص نشده است.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: هدف از هدفمند کردن یکباره یارانه نان جلوگیری از تنش و تورم چندگانه آن است و مطمئنا پیش از اینکه یارانه نان هدفمند شود یارانه‌ها به حساب مردم واریز می‌شود.

وی همچنین گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن تولید گندم خواهیم داشت.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه طبق مصوبه دولت قیمت خرید تضمینی گندم از ۳۰۵ تومان سال گذشته به ۳۳۰ تومان رسیده است، اظهار داشت: رویکرد ما امسال آن است تا خرید تضمینی گندم توسط بخش خصوصی صورت گیرد.