معاون وزیر بازرگانی در توسعه بازرگانی خارجی با انتقاد از سهم کم صادرکنندگان از تسهیلات بانکی، گفت: ما اعتقاد داریم نرخ ۱۲ درصد واقعا نرخ خوبی برای صادرات نیست. بابک افقهی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به نرخ سود بانکی در بسته سیاستی ـ نظارتی شبکه بانکی کشور که مثل سال گذشته ۱۲ درصد تعیین شده است، افزود: باید این نرخ حداقل تک رقمی باشد. در شرایط فعلی صادرات غیرنفتی کشور تشنه کمک‌ نهادهای مختلف از جمله سیستم بانکی کشور است.

وی همچنین با اظهار امیدواری از اینکه در سال جاری درصدهای تعیین شده برای بخش صادرات، به طور کامل عملیاتی شود، تاکید کرد: سال قبل هم در بسته سیاستی ـ‌ نظارتی بانک مرکزی معین شده بود پنج درصد از تسهیلات به بخش صادرات اختصاص یابد، اما در عمل آنچه اتفاق افتاد خیلی کمتر بود و فکر می‌کنم چیزی کمتر از دو درصد به بخش صادرات اختصاص داده شد.

افقهی با اشاره به وجود مشکلات عدیده‌ بر سر راه صادرکنندگان در خارج از کشور، تصریح کرد: اگر سیستم بانکی کشور ما به فکر صادرکنندگان و تامین مالی بنگاه‌های صادراتی نباشد واقعا ما در سال ۸۹ با چالش جدی‌ مواجه خواهیم شد.

بابک افقهی همچنین در گفت‌وگو با «فارس» با تاکید مجدد بر اینکه از سوی یک کارگروه در دولت موضوع تعدیل نرخ ارز دنبال می‌شود، افزود: امیدواریم تصمیماتی که در این کارگروه اخذ می‌شود و به تصویب دولت می‌رسد ناظر بر جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از تثبیت نرخ ارز باشد.

معاون وزیر بازرگانی گفت: این کارگروه متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، معاونت نظارت و راهبردی ریاست‌جمهوری و سازمان توسعه تجارت و سایر دستگاه‌ها است که با تولیت بانک مرکزی برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، معاون وزیر بازرگانی از اختصاص ۱/۱ میلیارد دلار برای ری‌فاینانس واردات مواد اولیه با نرخ لایبور به علاوه دو درصد خبر داد و گفت: بانک مرکزی این موضوع را به بانک‌های عامل ابلاغ خواهد کرد.

بابک افقهی در گفت‌وگو با «مهر» گفت: بانک‌های عامل باید بنا به دستور بانک مرکزی تسهیلات ارزی را با نرخ مذکور در اختیار متقاضیان قرار دهند.