کمک 40 هزار فرانکی لیخنشتاین به کشورهای در حال توسعه

گروه بازرگانی- لیخنشتاین، این کشور بسیار کوچک اروپایی که با متوسط سرانه درآمدی ۱۲۲ هزار دلار، در رتبه اول کشورهای دنیا از این نظر قرار دارد، با تخصیص ۴۰ هزار فرانک از بودجه ملی خود به برنامه جهانی توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به یاری این کشورها در سال ۲۰۱۰ شتافته است. به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت جهانی، کمک شایان توجه لیخنشتاین، نقش پررنگی در اجرای برنامه‌های اقتصادی موفق در کشورهای در حال توسعه، تقویت حضور آنها در بازارهای اقتصادی جهان و نیز شناسایی شرکای جدید تجاری برای کشورهای کمتر توسعه یافته ایفا خواهد کرد.

گفتنی است، کشور لیخنشتاین به‌رغم مساحت بسیار اندک و محدودیت منابع طبیعی خود، هم‌اکنون یکی از موفق‌ترین کشورهای صنعتی دنیا با برخورداری از استقلال اقتصادی محسوب می‌شود که بخش اعظم این موفقیت اقتصادی، از توسعه صنایع خرد در این کشور حاصل شده که این امر نیز به واسطه تعیین سطح اندک مالیات تجاری و تخصیص تسهیلات قانونی برای مشارکت تجاری سرمایه‌گذاران داخلی که مجموعا ۳۰ درصد از مجموع درآمدهای این کشور را تامین می‌کنند، به وقوع پیوسته است.

این کشور که با واحد پولی فرانک سوئیس (هر یک دلار آمریکا برابر است با ۰۸/۱ فرانک لیخنشتاین)، ۹۰ درصد از مایحتاج مصرف انرژی خود را وارد می‌کند، از سال ۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اقتصادی اروپا در آمده است و با توجه به رشد اقتصادی سالانه خود، از سال ۲۰۰۲، به‌صورت مستمر به تخصیص بخشی از اعتبار ملی خود به توسعه اقتصاد کشورهای کمتر توسعه‌یافته پرداخته است.

تولید ناخالص داخلی کشور لیخنشتاین با متوسط ۳ درصد رشد سالانه، ۱۶/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ بوده است.

ضمن اینکه این کشور با ۳/۹۱۷ میلیون دلار واردات و ۴۷/۲ میلیارد دلار صادرات، از موفق‌ترین کشورهای جهان به لحاظ صادرات اقتصادی به‌شمار می‌رود و همین امر موجب شده که بدهی خارجی این کشور به صفر برسد.

همچنین نرخ بیکاری در این کشور به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان به لحاظ اقتصاد ملی، ۵/۱ درصد گزارش شده است. سهم بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در اقتصاد لیخنشتاین به ترتیب ۳۹ درصد، ۸ درصد و ۵۶ درصد برآورد شده است. گفتنی است مرکز آمار لیخنشتاین جمعیت این کشور را در سال ۲۰۱۰، ۳۴ هزار و ۷۶۱ نفر اعلام کرده که نسبت به سال ۲۰۰۹، نرخ رشد جمعیت آن صفر بوده است.