اموال نمایشگاه بین‌المللی تعیین تکلیف می‌شود

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی از آغاز تعیین تکلیف اموال و دارایی‌های متعلق به این نمایشگاه خبر داد. کاظم اکبرپور در گفت‌وگو با «مهر» گفت: وزارت بازرگانی در واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تابع سیاست‌های دولت است و هر تصمیمی را که سازمان خصوصی سازی برای روش واگذاری این شرکت اتخاذ کند، می‌پذیرد.

یکی از ایراداتی که سال گذشته به واگذاری نمایشگاه به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از سوی مجلس مطرح شد، این بود که چرا پیش از تعیین قیمت اموال نمایشگاه، واگذاری صورت گرفته است. این درحالی است که باید تکلیف املاک، دارایی‌ها و بدهی‌های نمایشگاه مشخص می‌شد؛ چرا که گفته می‌شود این شرکت ۶۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته سنواتی دارد. از سوی دیگر کارشناسان ارزش ملک و اموال این نمایشگاه را فراتر از سه هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند. به گفته اکبرپور، انتقال نمایشگاه به روش مذاکره‌ای یا مزایده‌ای یا هر روش دیگری که توسط مراجع واگذاری مشخص شود صورت می‌گیرد، اما به طور قطع نمایشگاه به بخش‌های متخصص و مرتبط با امور نمایشگاهی واگذار خواهد شد.

واگذاری نمایشگاه بین‌المللی و دو مجموعه دیگر اقتصادی، در راستای رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) در اوایل سال ۸۸ انجام گرفت که با انتقاد فعالان بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی و تعاون رو‌به‌رو شد.

در نهایت پس از کش و قوس بسیار، رییس‌جمهور دستور داد که مصوبه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به عنوان رد دیون به «ساتا»، ابطال شده و به جای آن، دولت ‌مجموعه‌های اقتصادی دیگری را به عنوان رد دیون به این مجموعه واگذار کند.

اتاق‌های بازرگانی تهران و تعاون کماکان خواستار خرید این نمایشگاه و تبدیل آن به یک مرکز نمایشگاهی و اداری با محوریت بخش خصوصی و تعاون هستند.