گروه بازرگانی- معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت از به کارگیری ضوابط جدید برای گزینش صادرکنندگان نمونه در سال ۸۹ خبر داد. کیومرث فتح‌ا... کرمانشاهی، با اشاره به اینکه انتخاب صادرکنندگان نمونه با توجه به حدود ۳۰ فاکتور کمی و کیفی، توسط یک کارگروه فرابخشی انجام می‌شود، گفت: مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب صادرکنندگان استانی، برتر و ملی مورد توجه کارگروه فرابخشی قرار می‌گیرد، به ترتیب اولویت، سهم یا درصد صادرات نسبت به تولید، کیفیت برند کالا، تحقیقات، رعایت استانداردها، تبلیغات داخلی و خارجی است.

معاون سازمان توسعه تجارت تاکید کرد که تا امروز تمام معیارهایی که توسط بخش خصوصی و تعاونی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه پیشنهاد شده است، مورد توجه و استفاده کارگروه فرابخشی قرار گرفته است. وی افزود: هر ساله تعداد فاکتورها برای گزینش صادرکنندگان برتر، افزایش می‌یابد و این افزایش حاصل هم‌اندیشی کارگروه فرابخشی با بخش خصوصی و بخش تعاونی است. به‌طوری که بخش خصوصی، تعاونی و صادرکنندگان اضافه شدن موارد جدید را به فاکتورهای موجود، پیشنهاد می‌کنند و پس از تصویب این فاکتورها مورد توجه کارگروه برای گزینش صادرکنندگان نمونه قرار می‌گیرد.

به گفته کرمانشاهی، با توجه به محدودیت‌های موجود بر سر راه صادرکنندگان، اعم از تحریم‌های نوشته و نانوشته، بحران مالی و اقتصادی در جهان و دیگر محدودیت‌ها، برنامه‌ سازمان توسعه تجارت این است که با کار و همت مضاعف بر این محدودیت‌ها غلبه کند.