توقف ساخت بندر کاسپین «تکذیب» شد

گروه بازرگانی- مصوبه ساخت بندر کاسپین از سوی هیات دولت به منطقه آزاد انزلی ابلاغ شده است؛ بنابراین خبر توقف طرحی که مصوبه هیات دولت است، صحت ندارد. عبدالعظیم بازگیر، قائم‌مقام مدیرعامل و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تکذیب خبر توقف عملیات ساخت بندر بزرگ کاسپین در منطقه آزاد انزلی گفت: خبر توقف ساخت بندر انزلی مربوط به اواخر سال گذشته است و صحت ندارد و ساخت این بندر هیچگاه متوقف نشده است.

وی تاکید کرد: مطالعات ساخت بندر کاسپین توسط مشاوری قوی و در سطح بین‌المللی صورت گرفته، نتایج مطالعات توسط هیات دولت بررسی و تصویب شده و سرانجام به صورت مصوبه به منطقه آزاد انزلی ابلاغ شده است.

بازگیر با بیان اینکه در جلسه هیات دولت که طرح ایجاد بندر کاسپین به تصویب رسیده رییس سازمان محیط زیست نیز حضور داشته است خاطرنشان کرد: در قالب مطالعات صورت گرفته برای بندر کاسپین، مطالعات زیست محیطی نیز انجام و نتایج آن برای رفع ابهام به سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز ارسال شده است که پاسخی از سوی این سازمان دریافت نکردیم.

وی با بیان اینکه ساخت بندر کاسپین در دو بخش دولتی و خصوصی در حال اجرا است، اظهار داشت: بخش دولتی کار ساخت دو موج‌شکن شرقی و غربی را بر عهده گرفته و بخش خصوصی کار ساخت اسکله‌ها را عهده دار است.

قائم‌مقام مدیر عامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه ساخت بندر انزلی از محل منابع مالی خودگردان منطقه آزاد تامین اعتبار می‌شود، گفت: برای ساخت موج‌شکن‌ها و اسکله‌ها به‌ترتیب ۱۰۴ میلیارد تومان و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. وی میزان پیشرفت موج‌شکن شرقی بندر کاسپین را ۶۰۰ متر و موج‌شکن غربی را ۴۰۰ متر اعلام کرد.

وی در خصوص اظهارنظر مسوولان سازمان بنادر در خصوص اینکه ساخت بندر کاسپین توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه‌گذاری در این امر بی‌نتیجه است، تصریح کرد: دلیل این اظهارات مسوولان سازمان بنادر را باید از خودشان پرسید، اما باید توجه داشت که بندر انزلی که نزدیک‌ترین بندر به کاسپین است به دلیل واقع شدن در منطقه مسکونی شهری از پسکرانه‌های مناسب برخوردار نیست و به بندری توریستی و گردشگری تبدیل شده است.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص مزیت‌های ساخت بندر کاسپین گفت: منطقه آزاد انزلی در خط کریدور شمال به جنوب قرار دارد و بندر کاسپین در خارج از محدوده شهری واقع است، پسکرانه‌های لازم برای انبارداری و تخلیه و بارگیری در این بندر پیش بینی شده است.

به گفته بازگیر، با ساخت این بندر ظرفیت‌ترانزیتی کشور افزایش می‌یابد و درآمدزایی، اشتغال و ایجاد ظرفیت مناسب به منظور استفاده از بازار کشورهای همسایه شمالی کشورمان از مزیت‌های ساخت بندر کاسپین است.