مسابقه برترین فرش‌های صادراتی

مرکز ملی فرش ایران مسابقه انتخاب برترین‌ فرش‌های دستباف صادراتی را در چهارمین نمایشگاه تخصصی، صادراتی فرش دستباف ایران در جزیره کیش برگزار می‌کند. به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، این مسابقه با هدف توسعه صادرات و حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف ایران با رویکرد به بازار جهانی برگزار می‌شود.

بر پایه این گزارش، با توجه به تنوع و گوناگونی فرش‌های دستباف در زمینه‌های طرح، رنگ، قیمت و ... فرش‌های حاضر در این مسابقه در ۶ گروه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که عبارتند از: فرش‌های کلاسیک با قیمت کمتر از ۸ میلیون ریال در هر مترمربع، فرش‌های کلاسیک با قیمت بیشتر از ۸ میلیون ریال در هر مترمربع، فرش‌های عشایری با قیمت کمتر از ۴۰۰ هزار ریال در هر مترمربع، فرش‌های عشایری با قیمت بیشتر از ۴۰۰ هزار ریال در هر مترمربع، فرش‌های مدرن با قیمت کمتر از ۴ میلیون ریال در هر مترمربع و فرش‌های مدرن با قیمت بیشتر از ۴ میلیون ریال در هر مترمربع.

چهارمین نمایشگاه تخصصی، صادراتی فرش دستباف کیش از هفتم تا دهم اردیبهشت ماه در جزیره کیش برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، رییس مرکز ملی فرش ایران، گفت: از زمان تعیین نرخ تعرفه ۵۰ درصدی واردات فرش دستباف که مربوط به دو سال پیش بوده، تاکنون حتی یک تخته فرش دستباف از طریق گمرکات رسمی ثبت و وارد کشور نشده است.

به اعتقاد فیصل مرداسی، هرگونه واردات فرش دستباف به صورت رسمی یا غیررسمی موجب به چالش کشاندن بازار حداقلی در داخل و سخت‌تر کردن بازار روانی فرش در عرصه بین‌الملل می‌شود.

مرداسی با اشاره به اینکه تعرفه ۵۰ درصدی هزینه واردکنندگان را افزایش داده و آنها را نسبت به این تجارت بی‌رغبت کرده، افزود: با این حال اگر فرش خارجی در داخل کشور مشاهده می‌شود، به طور عمده از طریق قاچاق وارد شده است.