لایحه رفع موانع کسب‌‌وکار نهایی می‌شود

تهیه و تدوین لایحه رفع موانع کارآفرینی در سه فاز تعریف شده است که هم‌اکنون در مراحل نهایی فاز دوم به سر می‌بریم و پس از اتمام این فاز، لایحه از سوی روسای اتاق‌های بازرگانی و تعاون، نهایی و به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد. حسین رحمانی‌نیا، رییس اتاق تعاون مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب افزود: طبق ماده ۹۱ قانون سیاست‌های اصل ۴۴، اتاق‌های بازرگانی و تعاون ملزم هستند که نسبت به تهیه پیش‌نویس لایحه ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب‌وکار اقدام کنند.

به گفته رحمانی نیا به دلیل ارتباط نزدیکی که بین دو اتاق تعاون و بازرگانی وجود دارد، از ماه‌های گذشته کمیته‌های مختلفی به صورت مشترک تشکیل شده و کار مطالعاتی با کمک گرفتن از دیدگاه‌های کارشناسان و فعالان اقتصادی و تجار بخش خصوصی و تعاونی انجام گرفته است.

رحمانی‌نیا با اشاره به تعریف قانون رفع موانع کسب‌وکار در سه فاز اظهار کرد: فاز اول طی ماه‌های گذشته نهایی شده و مربوط به تدوین پیش‌نویس اولیه بوده است. فاز دوم انجام اصلاحات، بازنگری و لحاظ کردن نظرات مجدد بخش‌های تعاون و خصوصی بوده که در حال نهایی شدن است و فاز سوم به عنوان فاز نهایی، مرحله ارائه لایحه به دولت و سپس به مجلس برای طی پروسه قانونی خود است.

رییس اتاق تعاون ایران دلیل طولانی شدن فرآیند بررسی و تدوین لایحه را، جامع‌نگری و فراگیری قانون مذکور عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم تا تمام موضوعات مربوط به تولید و رفع موانع کارآفرینی در لایحه دیده شود و در این راستا از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان بیشتر دستگاه‌ها از جمله وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزی استفاده کردیم.