درج نام کشور سازنده روی کالاهایی که به طور مستقیم به بازار مصرف عرضه می‌شوند، الزامی است؛ در غیر ‌این صورت گمرک از ترخیص این گونه کالاها جلوگیری خواهد کرد. ناصر ابراهیمی، مدیرکل دفتر واردات گمرک‌ایران با اعلام این خبر گفت: براساس مصوبات شورای معاونان گمرک و به ‌منظور اجرای صحیح مقررات و موارد مربوط به بند ۱۲ ماده ۴۰ قانون امور گمرکی، از تاریخ اول خردادماه ۱۳۸۹ درج نام کشور سازنده روی کالاهایی که مستقیما به بازار مصرف عرضه می‌شود، الزامی است. به گزارش روابط ‌عمومی گمرک‌ایران، ابراهیمی افزود: براساس بند مذکور اگر روی کالایی یا لفاف آن نشانی یا نام بنگاه یا علامت یا مشخصات دیگری باشد که موجبات اغفال خریدار و مصرف‌کننده را نسبت به سازنده، محل ساخت، خواص یا مشخصات اصلی کالا فراهم کند، ممنوع‌الورود بوده و از ترخیص آن جلوگیری خواهد شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: موضوع مقابله با کالاهای وارداتی دارای علامت یا مارک تقلبی از چند سال پیش در گمرک مطرح بوده و از طریق صدور بخشنامه‌های متعدد، مکاتبه با سازمان‌های همجوار و وسایل ارتباط جمعی درباره آن اطلاع ‌رسانی شده است و آخرین اقدام گمرک نیز در‌این زمینه ابلاغ بخشنامه به گمرکات اجرایی کشور در اوایل سال‌جاری بوده است.

مدیرکل دفتر واردات گمرک‌ایران تاکید کرد: کالاهای آماده مصرف هنگامی که وارد کشور می‌شوند، باید حتما نام کشور سازنده (مشخصات موجود در گواهی مبدا و سایر اسناد) روی آنها درج شده باشد (برچسب نباشد) تا مردم بدانند که کالا ساخت کدام کشور است. وی افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر برخی از کشورها اقدام به مشابه‌سازی و به‌کارگیری انواع و اقسام ترفندها برای عرضه کالاهای تقلبی کرده‌اند که‌این امر با قوانین و مقررات گمرکی و تجاری مغایرت دارد و گمرک‌ایران برحسب وظیفه قانونی خود، به شدت با ‌این‌گونه اقدامات برخورد خواهد کرد.