صادرات 4/5 میلیارد دلاری بازرگانان تهرانی در سال 88

گروه بازرگانی- بازرگانان تهران طی سال ۸۸ در مجموع ۵ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۷۴۲ هزار دلار کالا به کشورهای جهان صادر کردند که در مقایسه با سال ۸۷ نشانگر ۸ درصد کاهش است. ارزش صادرات بازرگانان تهرانی در آخرین ماه سال گذشته ۷۹۳ میلیون و ۳۴۷ هزار دلار برآورد شده است. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، کاتد، متانول، پلی اتیلن، آمونیاک و پسته مهم‌ترین اقلام صادراتی از استان تهران در آخرین ماه سال ۸۸ بوده‌اند. در این ماه ۱۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۷۸ دلار کاتد صادر شده و این محصول در صدر جدول کالاهای صادراتی تهرانی‌ها از نظر ارزش دلاری قرار گرفته است. کاتد در حالی به این جایگاه دست پیدا کرده که در بهمن ماه این مکان در اختیار

«پلی اتیلن» با ارزش صادراتی ۴۸ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۹۸۹ دلار بود. پس از کاتد نیز «متانول» یا همان «الکل متیلیک» با ۵۰ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۴۷۸ دلار دومین کالایی است که در فهرست کالاهای صادراتی به ترتیب ارزش دلاری قرار می‌گیرد.

در اسفند ماه سال گذشته بازرگانان و صادرکنندگان تهرانی کالاهای خود را به ۱۰۲ کشور جهان ارسال کرده‌اند که در این میان امارات متحده عربی بزرگ‌ترین خریدار این کالاها بوده است. امارات متحده عربی در طول اسفند ماه گذشته با واردات ۱۸۵ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۵۳۷ دلار کالای بازرگانان تهرانی عمده‌ترین مقصد کالاهای این استان بوده است. در ماه قبل از آن این جایگاه در اختیار هندوستان با جذب ۷۰ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۸۰۵ دلار بوده است. چین، هندوستان، بلژیک و ترکیه نیز در رده‌های بعدی بزرگ‌ترین خریداران کالاهای تهرانی در اسفند ماه ۸۸ قرار دارند. در اسفند ماه سال ۸۸ بازرگانان و تجار تهرانی کالاهای خود را از ۴۴ گمرک به خارج از کشور صادر کرده‏اند که در این میان گمرک شهید رجایی بالاترین رقم کالای صادر شده را به خود اختصاص داده است. در اسفند ماه سال گذشته ۲۷۴ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۸۹ دلار کالای ایرانی از گمرک شهید رجایی صادر شده است.

از میان ۷۳۶ شرکتی که در آخرین ماه سال ۸۸ در صادرات کالا فعال بوده‌اند، باز هم بازرگانی پتروشیمی با ۳۰۱ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۰ دلار صادرات کالا بزرگ‌ترین صادرکننده در این ماه بوده است. در اسفند سال ۸۷ نیز همین شرکت با ۱۵۳ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۳۲۲ دلار در این جایگاه ایستاده بود. پس از بازرگانی پتروشیمی شرکت ملی صنایع مس ایران با صادراتی به ارزش ۱۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۷۸ دلار در رده دوم بزرگ‌ترین صادرکنندگان آخرین ماه سال ۸۸ قرار می‌گیرد. رده‌های بعدی نیز مختص شرکت‌های فرسا شیمی، ایران خودرو و آلومینیوم ایران، فراشیمی روز، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، نفت پاسارگاد، کانی صنعت کاسپین و شرکت‌ مانی (فرآورده‌های خاورمیانه) است. گزارش واحد گواهی مبدا اتاق بازرگانی تهران همچنین مشخص می‌کند که تعداد اسناد گواهی مبدا صادر شده در این ماه ۳۲۴۹ فقره بوده که در مقایسه با رقم ۲۵۴۶ گواهی مربوط به اسفند سال ۸۷ بیش از ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. ارزش دلاری و وزن گواهی‌های صادر شده نیز نشان از ۶۵ درصد و ۳۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

همچنین وزن خالص این گواهی‌های صادر شده از ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ تن در اسفند ماه ۸۷ به ۱۶۴ هزار و ۸۰۰ تن در اسفند ۸۸ رسید. بر این اساس در طول سال ۸۸ در اتاق بازرگانی تهران ۲۷ هزار و ۵۲۵ گواهی مبدا صادر شد که با توجه به آمار ۲۹ هزار و ۷۵۳ گواهی در سال ۸۷ حدود ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین براساس آماری که واحد عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران منتشر کرده، در اسفند ماه گذشته تعداد ۳۸۶ کارت جدید صادر شده است. از این تعداد کارت صادر شده ۲۱۲ کارت مربوط به اشخاص حقوقی و ۱۷۴ کارت مربوط به اشخاص حقیقی بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۸۷ تعداد کارت‏های صادر شده برای اشخاص حقوقی ۱۶۹ کارت و برای اشخاص حقیقی ۶۹ کارت بوده که این آمار نشانگر رشد نزدیک به ۶۳ درصدی در صدور کارت بازرگانی برای فعالان صادرات و واردات در اسفند ماه ۸۸ نسبت به اسفند ۸۷ است.