خیز ترکیه به سمت اکسپو 2010

گروه بازرگانی - اکسپوی شانگهای ۲۰۱۰ که از آن به عنوان بزرگ‌ترین رخداد نمایشگاهی جهان یاد می‌شود از اول ماه مه تا ۳۱ اکتبر سال آینده میلادی برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۲۴۰ کشور، منطقه آزادی تجاری و سازمان‌های جهانی مرتبط با تجارت در اکسپوی چین نام و نشان خود را ثبت کنند. در این میان ایران نیز از قرار معلوم حضوری جدی در این اکسپو خواهد داشت و مقدمات طراحی و راه‌اندازی غرفه (پاویون) کشور فراهم شده هر چند که جزئیات آن هنوز اعلام نشده است. ترکیه از جمله کشورهایی است که از ماه‌ها پیش در سطحی گسترده حضور خود را در این اکسپو تثبیت کرده و به گفته مدیر غرفه این کشور در اکسپو شانگهای، انتظار می‌رود که ۷ میلیون نفر از این غرفه دیدار کنند. سنچار اوزسوی، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است «ما روابط تجاری گسترده‌ای با چین داریم و در این اکسپو بیش از هر چیز به دنبال نمایش قابلیت‌های گردشگری ترکیه هستیم.»

اکسپو ۲۰۱۰ با مضمون «شهر بهتر، زندگی بهتر» برگزار می‌شود. به گفته اوزسوی، استانبول نماد بارز چنین مضمونی است؛ چراکه نشانه‌های سنت و مدرنیته در آن جمع شده و از روزگاران گذشته نقطه تلاقی آسیا و اروپا نیز به شمار می‌آمده است. او بر این نکته نیز تاکید کرده که غرفه ترکیه بر اساس CATALHOYOK که نخستین سکونت گاه شناخته شده در جهان است، طراحی شده است. این سکونت‌گاه در منطقه آناتولی قرار دارد و قدمت آن به ۷۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. تماشاگران غرفه ترکیه در زمان برگزاری اکسپو ۲۰۱۰ همچنین شاهد پخش ویدئویی جذابیت‌های توریستی این کشور خواهند بود.

به گفته اوزسوی، ارزش مبادلات این کشور با چین در حال حاضر ۱۷ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود در پی برگزاری این اکسپو افزایش یابد. یادآور می‌شود که بودجه برگزاری اکسپو ۲۰۱۰ از سوی دولت چین به میزان ۵/۴ میلیارد دلار برآورد شده که دو برابر بودجه المپیک پکن است. پیش‌بینی می‌شود طی ۶ ماه ۶۰ میلیون گردشگر داخلی و جهانی از این اکسپو دیدار کنند که به معنای تزریق ده‌هامیلیارد دلار ارز به اقتصاد این کشور است.