«بازارگشایی در دنیا تنها با اختصاص دو بند در برنامه پنج‌ساله سال آینده توسعه کشور میسر نمی‌شود.» رییس اتاق ایران با بیان این مطلب ضمن انتقاد از توجه اندک دولت در برنامه پنجم توسعه به سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: از جمله نکات موثر در سیاست‌های تجاری ایران ظرف سال‌های آینده، توجه به رابطه صادرات با سرمایه‌گذاری خارجی است. بر این اساس، ایران برای بازار گشایی در بازارهای جهانی، چاره‌ای جز جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تولید مشترک با آنها ندارد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با «مهر» افزود: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، تنها سهل کردن ثبت شرکت‌های خارجی در ایران و اصلاح اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌تواند کار را پیش برد، این درحالی است که هم اکنون در دنیا رقابت جدی برای سوق دادن سرمایه‌های سرگردان به دنیا به سمت اقتصاد ملی، از سوی کشورها شکل گرفته است.

به گفته نهاوندیان، همچنین در هر برنامه توسعه‌ای، سیاست‌های کلان باید به صورت شفاف و روشن مشخص شود. در این میان، به نظر می‌رسد به سیاست ارزی که نقش مهمی در وضعیت موجود تولید و صادرات و واردات کشور دارد کمتر توجه شده است و چندان روشن نیست که سیاست ارزی رو به چه سمتی باید حرکت کند.

وی اظهار داشت: اگر این گونه سیاست‌ها به درستی مشخص نشود، به طور قطع امکان تصمیم‌گیری مناسب و به موقع از فعالان اقتصادی سلب خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران نیز پیش از این در انتقاد به برنامه پنجم گفته بود: «یک برنامه باید دارای اهداف کمی باشد و مشکل این است که سیاست‌های کلی را نباید با برنامه‌های اجرایی یکی دید. سیاست‌های کلی،‌ رهنمودهای کلی و خط مشی کلی است‌، اما برنامه باید دارای اعداد و ارقام قابل پیگیری باشد تا پیشرفت نسبت به آن را بتوان مشخص کرد.»