کشور را گران اداره می‌کنیم

رییس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اعتقاد ما در مورد بخش خصوصی این است که تولید بهتر با هزینه کمتر در این بخش امکان‌پذیر است. رضا عبداللهی که در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سال جاری شرکت کرده بود با اذعان به اینکه «کشور را گران اداره می‌کنیم» توضیح داد: علت این گرانی آن است که دستگاه حکومتی و قوه مجریه در تمام امور یا عاملیت مستقیم دارند یا دخالت می‌کنند و قیمت تمام شده را بالا می‌برند و کیفیت‌ها را نیز پایین می‌آورند.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی را کنار زدند و دور کرده‌اند، با وجود ابلاغ اصل ۴۴ این اصل اجرا نمی‌شود و اجرای آن ضعیف است، ما باید در حوزه‌های اجتماعی نگاهمان اصل چهل و چهاری باشد. اصلا دلیل ندارد مثلا دولت آموزش دهنده باشد، می‌تواند در نهایت آن را نیز رها کند. این نماینده مجلس انتقاداتش را اینگونه ادامه داد: یک واحد پولی که در اختیار بخش دولتی قرار می‌گیرد تا به هدف اصلی برسد ۵۷ درصد آن تلف می‌شود. دولت در هر بخش حضور پیدا کرده، این در حالی است که حداکثر وظیفه‌ای که دولت دارد این است که جایی که بخش خصوصی نمی‌تواند کار را انجام دهد وارد آن شود.

وی در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال ۸۹ یادآور شد: کاری که ما در فرایند بررسی این لایحه انجام دادیم این بود که امسال برای اولین بار توانستیم در کمیسیون تلفیق از حضور نماینده‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

عبداللهی به صندوق توسعه ملی نیز اشاره و عنوان کرد: صندوق توسعه ملی که ذخایر آن برای بخش خصوصی مطرح شده بود دولت آن را در بودجه عمومی خود اختصاص داده بود که نسبت به آن واکنش نشان دادیم.

وی همچنین در مورد بودجه سال آینده با اشاره به محوریت ۶۷ میلیارد دلاری واردات متذکر شد: با نفت نمی‌شود کشور را اداره کرد و با نفت نمی‌توانیم ارزش پولی ملی را حفظ کنیم.