بنادر کشور طی بهمن‌ماه امسال شاهد کاهش نیم درصدی کشتی‌های ورودی به ایران بودند. به گزارش «مانا»، از مهم‌ترین عوامل کاهش ورود کشتی‌ها به بنادر می‌توان به کاهش ۴۰ درصدی کشتی‌های ورودی به اسکله شهید کلانتری، کاهش ۴۵ درصدی ورود کشتی‌های ورودی بندر نوشهر، کاهش ۲۷ درصدی کشتی‌های ورودی به بندر انزلی و کاهش ۱۲ درصدی کشتی‌های ورودی به بندر نکا اشاره کرد. در واقع تعداد کشتی‌های ورودی به بنادر شمالی کشور طی بهمن‌ماه امسال با ۱۶ درصد کاهش مواجه شده است.

تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور تا پایان بهمن‌ماه امسال به ۱۱۹میلیون و ۳۳۴ هزار و ۱۹ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیر‌نفتی طی این مدت با ۱/۱۱ میلیون تن افزایش به ۷۸ میلیون و ۵۳ هزار و ۲۴۲ تن رسید.

این گزارش حاکی است، حجم عملیات تخلیه کالاهای غیر‌نفتی با رشد ۱۰ درصدی به ۲/۴۸ میلیون تن و بارگیری این کالاها با بیش از ۲۸ درصد افزایش به ۸/۲۹ میلیون تن بالغ شد.

واردات کالاهای غیر‌نفتی از طریق بنادر در این مدت با افزایش ۴/۵ درصدی به ۹/۴۲ میلیون تن و صادرات کالاهای غیر‌نفتی هم با ۲۴ درصد افزایش به ۲۲ میلیون تن رسید.

در این میان تخلیه کالاهای نفتی با ۵/۱۰ درصد افزایش، بارگیری کالاهای نفتی با ۵/۱۴ درصد افزایش، واردات کالاهای نفتی با ۱۷ درصد کاهش و صادرات کالاهای نفتی با ۲/۶ درصد افزایش مواجه شد.

از سوی دیگر ترانزیت کالاهای غیر‌نفتی در بنادر کشور طی بهمن‌ماه امسال با بیش از ۷۱ هزار تن افزایش روبه‌رو شد و از ۶۶ هزار تن به ۱۳۷ هزار تن افزایش یافت. ترانزیت کالاهای نفتی نیز در این ماه با ۵/۹ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

در این مدت بیش از ۱۰۹ هزار دستگاه خودرو از طریق بنادر ایران به کشورهای مختلف ترانزیت شده که در این میان حدود ۸۲ دستگاه از بندر لنگه ترانزیت شده است.

عمده‌ترین کالاهای ترانزیتی از بنادر ایران شامل خودروی سنگین، کود شیمیایی، ‌خشکبار، لوازم یدکی، ماشین‌آلات و آهن‌آلات بوده است.