بازرسی‌های صنفی از امروز در تهران آغاز می شود

روز گذشته نخستین نشست خبری عباس قبادی، چهارمین رییس انتخابی سازمان بازرگانی استان تهران در سال جاری، برگزار شد. وی که در روزهای حساس و پرکار تنظیم بازار پایان سال از شرکت حمل و نقل آبادان به این سازمان منتقل شد در مراسم روز گذشته با بیان اینکه تخلف برخی اصناف امری طبیعی است و بازرسی‌ها از روز سه شنبه در تهران آغاز می شود در خصوص تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: سیاست‌های وزارت بازرگانی باعث شده طی ۵ سال گذشته مردم نگرانی از تامین سیب و پرتقال نداشته باشند و ذخیره‌سازی صورت گرفته در دو سال اخیر بسیار خوب بوده است.

نرخ میوه از دولت هشتم تا دولت دهم

قبادی به تشریح نرخ میوه در سال‌های گذشته پرداخت و افزود: در آخرین سال دولت هشتم قیمت میوه به هر کیلوگرم ۲ تا ۳ هزار تومان رسید؛ در حالی که در دولت نهم این اتفاق کاملا خنثی شد و با ذخیره‌سازی‌های صورت گرفته افزایش قیمت میوه شب عید مهار شد.

رییس سازمان بازرگانی استان تهران گفت: ۲۰ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار نوروز ذخیره‌سازی شده که در روزهای اوج مصرف به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: تعرفه ۳۰ درصدی واردات سیب و پرتقال باعث افزایش قیمت میوه در چند روز اخیر شد، لذا وزارت بازرگانی با یک تصمیم صحیح تعرفه را به صفر درصد رساند؛ چرا که یکی از مشکلات بازار بحث روانی آن است.

قبادی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تصمیم تعرفه صفر درصد خیلی دیر اخذ شد و در مورد زمان یاد شده نمی‌توان میوه مورد نیاز کشور را وارد کرد، اظهار داشت: در بدبینانه‌ترین حالت در دو هفته می‌توان سیب و پرتقال به کشور وارد کرد، اما تاثیر روانی آن بیشتر از واردات سیب و پرتقال است.

وی گفت: از دوازدهم تا بیست و سوم اسفندماه در ۴ نقطه پارک ارم، حکیمیه، مصلی امام خمینی و فرهنگسرای خاوران انواع پوشاک، کیف، کفش، آجیل و خشکبار، میوه، مرغ و گوشت از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب عرضه می‌شود.

رییس سازمان بازرگانی استان تهران در خصوص تنظیم بازار مواد پروتئینی اظهار داشت: روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت مرغ در نمایشگاه بهاره عرضه می‌شود، ضمن آنکه قیمت گوشت راسته گوسفندی ۱۰هزار و ۶۰۰ تومان، راسته گاو ۵ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت خورشتی ۷ هزار و ۹۰۰ تومان است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم نظارت کافی در محصولات ارائه شده در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا گفت:‌ در هر کار اقتصادی امکان تخلف وجود دارد و اگر این موضوع وجود نداشت نباید چیزی به نام سازمان بازرسی ایجاد می‌شد.

تخلف امری طبیعی است

قبادی با بیان اینکه تخلف یک امر طبیعی است اظهار کرد: نمی‌توان به صراحت گفت که تخلف صورت گرفته است، بلکه ممکن است اشتباهی رخ داده باشد، اما بازرسین حاضر در محل عرضه هر صنفی را که تخلف کند در لیست سیاه سازمان بازرگانی و اصناف قرار می‌دهند. وی افزود: طرح نظارتی ویژه نوروز از روز سه شنبه به طور روزانه در دو اکیپ متشکل از نمایندگان سازمان بازرگانی، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت، صدا و سیما و کارشناسان مرتبط از کالاها و خدمات حساس بازار آغاز می‌شود. رییس سازمان بازرگانی استان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص توزیع پوشاک بی‌کیفیت چینی در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا اظهار داشت: برای اولین بار از تولیدات و محصولات داخلی در این نمایشگاه‌ها بهره خواهیم برد. وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه آیا ذخیره‌سازی صورت گرفته برای تنظیم بازار شب عید است یا در راستای هدفمندکردن یارانه‌ها اظهار داشت: ذخیره‌سازی صرفا برای شب عید است و شاید بتوان آن را به هدفمندکردن یارانه‌ها هم ربط داد.