صادرات 500 میلیون دلاری فرش برای سال 89

گروه بازرگانی- رییس جدید مرکز ملی فرش ایران روز گذشته به مناسبت برپایی چهارمین دوره مراسم تجلیل از هنرمندان و اساتید و پیشکسوتان فرش دستباف در جمع خبرنگاران حاضر شد. فیصل مرداسی در این نشست با اشاره به اینکه بازار بین‌المللی فرش طی ۱۰ سال اخیر از نظر وزنی به شدت کوچک شده و در این مدت از حدود ۴۰ هزار تن به ۲۶ هزار تن رسیده است، افزود: در این مدت به طور متوسط سالانه شاهد کاهش ۷ درصدی وزن فرش در عرصه تجارت بین‌المللی بوده‌ایم. رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه طی چند ماه گذشته شاهد رشد محدود صادرات فرش کشورمان بودیم، خاطرنشان کرد: از این رو امیدواریم طی دو سال آینده صادرات این محصول رونق گیرد.

مرداسی ابراز امیدواری کرد که ارزش صادرات فرش تا پایان سال به ۴۵۰ میلیون دلار برسد. وی دسترسی به «عدد شیرین ۵۰۰ میلیون دلار» در سال آینده را نیز محتمل دانست.

مرداسی گفت: درصد بالایی از فرش تولیدی در کشورمان سفارش پذیر و متمرکز نیست تا بتواند پاسخگوی قراردادهای بین‌المللی باشد. به اعتقاد مرداسی، دیر پاسخ دادن به سلیقه مشتری به دلیل گستردگی شدید فرش ایرانی، مشکلات نقدینگی و نحوه اعطای آن به متقاضیان و عدم توجه شایسته به بازار داخلی از دیگر مشکلات این تولید سنتی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه فرش اظهار داشت: یکی از مواردی که فرش از آن رنج می‌برد فشارهای تورمی و عدم ثبات قیمت در بازارهای بین‌المللی است، در حالی که طرح هدفمند‌سازی این مشکلات را در مقطعی افزایش می‌دهد، اما دولت پیش‌بینی کرده که از محل منابع صرفه‌جویی در اجرای طرح، بخشی به سمت تولید سوق داده شود. مرداسی همچنین با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه بیمه قالیبافان توسط دولت گفت: حق قالیبافان این بود که بیمه این بخش علاوه بر بیمه عمر و بازنشستگی، خدمات درمانی را نیز شامل شود که بر این اساس،‌ ظرف یک ماه اخیر آیین‌نامه بیمه قالیبافان ابلاغ شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: با وجود ابلاغ این آیین‌نامه، ‌سازمان تامین اجتماعی برای عملیاتی کردن آن نیاز به منابع مالی دارد و براین اساس، ‌منابع مالی مورد نیاز در لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور گنجانده شده است که در صورت تصویب مجلس،‌ از سال ۸۹ می‌توان آن را اجرایی کرد.

مراسم تجلیل از ۱۰ تن از پیشکسوتان هنر- صنعت فرش دستباف و یادبود دو استاد فقید این صنعت، ‌امروز در تهران برگزار می‌شود.