رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت بازرگانی از تشکیل ستاد ویژه تعیین نرخ بهینه ارز در وزارت بازرگانی خبر داد. محمود دودانگه در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به اینکه ستادی در وزارت بازرگانی برای تعیین نقطه بهینه نرخ ارز تشکیل شده است، افزود: برنامه این ستاد این است که از دیدگاه بخش بازرگانی کشور، نرخ ارز را تعیین کند، ضمن اینکه تاکنون چند جلسه از جلسات این کمیته برگزار شده است.

دودانگه خاطرنشان کرد: این ستاد هم اکنون در داخل وزارت بازرگانی و با حضور معاونان وزیر بازرگانی، نماینده‌های اتاق بازرگانی و اساتید دانشگاه‌ها تشکیل شده است؛ ولی درصدد هستیم که از نهادهای مختلف استفاده کنیم.

به گفته رییس کمیته کاهش قیمت تمام شده، به نظر می‌رسد که برای تعیین نرخ ارز در بودجه سال ۸۹، این مطالعات اثرگذار خواهد بود، ولی هم اکنون بودجه ۸۹ در مجلس در دست بررسی است و اگر اصلاحاتی در این زمینه لازم باشد؛ باید مکانیزم‌های دیگری را دنبال کرد.

دودانگه همچنین در خصوص مصوبات کمیته کاهش قیمت تمام شده بیان کرد: براساس مصوبه کمیسیون اقتصاد، دستگاه‌های تولیدی و اقتصادی موظف هستند تا آخر بهمن‌ماه، راهکارهای خود را برای کاهش قیمت تمام شده ارائه دهند، این پیشنهادات بعد از جمع‌بندی، به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه می‌شود.

به گفته وی بحث‌هایی نظیر نرخ ارز، ساماندهی تعطیلات و اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، از جمله موضوعاتی است که از سوی این کمیته پیشنهاد شده است، همچنین ایجاد زیرساخت‌هایی مثل مراکز لجستیک منطقه‌ای در کشور که بتواند زیرساخت مناسبی را برای کاهش قیمت تمام شده فراهم کند، یکی از محورهای مهم موردنظر این کمیته است.

دودانگه با اشاره به پیشنهاد اصلاح قانون کار در کمیته کاهش قیمت تمام شده، تصریح کرد: ایجاد رابطه منسجم بین ارتقای بهره‌وری و افزایش دستمزدها یکی از موارد مهمی است که مورد بحث قرار گرفته است و پیشنهادهای گسترده‌ای نیز مطرح شده است که باید جمع‌بندی شود.

بانک مرکزی چند ماه پیش پیشنهاد مدیران اتاق بازرگانی برای تغییر نرخ ارز و شناور‌سازی آن را رد کرد. بخش خصوصی اخیرا خواستار آن شده است که با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی، یک مدل و الگوی تعیین نقطه نرخ ارز بهینه در شرایط زمانی و مکانی متفاوت تعیین شود.