معاون وزیر بازرگانی با تشریح جزئیات آیین‌نامه‌های اجرایی قانون حمایت مصرف‌کنندگان، گفت: وزارتخانه‌های صنایع، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت و بازرگانی به همراه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مامور تدوین آیین‌نامه‌های این قانون هستند. محمد علی ضیغمی در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه شورای موسس انجمن حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شده و اساسنامه پیشنهادی تهیه شده است، افزود: شورای موسس نیز به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشنهاد داده تا کارگروه ویژه کارشناسی را از میان کارشناسان بخش دولتی و خصوصی تشکیل دهند.وی تصریح کرد: مسوولیت این کارگروه با وزیر بازرگانی است و اعضایی از وزارتخانه‌های بهداشت، صنایع و جهاد کشاورزی در آن حضور دارند.به گفته وی ساختار و قالب این اساسنامه، دولتی است، اما مفاد آن معطوف به بخش خصوصی است. ضیغمی گفت: کار توسط انجمن‌ها انجام خواهد شد؛ چراکه قانون اختیار را به دولت نداده است. انجمن به صورت مستقیم می‌تواند اطلاعیه صادر کرده و آموزش دهد. همه اختیارات در دست انجمن‌ها است. وی اظهار داشت: آیین‌نامه‌های دیگری نیز وجود دارد که برای آنها سه ماه مهلت گذاشته شده تا تدوین شوند، این مهلت از اول آذرماه آغاز شده است. یکی از این آیین‌نامه‌ها، مربوط به تعیین فهرست کالا و خدمات سرمایه‌ای است که برای خدمات پس از فروش تهیه شده است. بر این اساس شرکت‌های خدمات پس از فروش ملزم هستند که تعهداتی را انجام دهند.

به گفته ضیغمی، این فهرست توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنایع و معادن باید تهیه شود. بخش دیگر مربوط به تجهیزات پزشکی و اقلام مشابه است که سازمان حمایت و وزارت بهداشت باید آنها را تهیه کنند، برای این امر نیز ۴ ماه فرصت در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: ماده دیگر قانون، به تبلیغات خلاف واقع اشاره دارد که بر این اساس، سازمان و وزارت ارشاد باید آیین‌نامه‌ای را تدوین کنند. وی اظهار داشت: آیین‌نامه دیگر، تکالیفی را برای سازمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی مثل شهرداری‌ها برای ارائه خدمات و شرح خدمات به مشتریان و مردم در نظر گرفته است. این تکلیف به عهده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری است که این کار نیز ۶ ماه زمان نیاز دارد. ضیغمی همچنین در رابطه با آیین‌نامه حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو نیز خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه در دو قانون مورد اشاره قرار گرفته که یکی از آنها، قانون حمایت مصرف‌کنندگان خودرو است که چند ماه قبل ابلاغ شد، اما همزمان در بحث قانون حمایت مصرف‌کنندگان نیز که از موضوع کالاهای سرمایه‌ای صحبت به میان آورده است، عرضه‌کنندگان موظف به داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش هستند که در این میان، خودرو نیز مورد تاکید قرار گرفته است که آیین‌نامه آن، با همکاری وزارت صنایع در حال تدوین است.