مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری ایران می‌گوید: مدیریت واردات را نباید صرفا در چارچوب واردات تعریف کرد، بلکه در چرخه تجارت خارجی که صادرات و واردات را توامان در بر می‌گیرد، باید مورد توجه قرار گیرد. اسفندیار امیدبخش با اشاره به اینکه محدودیت واردات باید صرفا شامل کالاهای خاص و برخی محصولات کشاورزی شود، خاطرنشان کرد: در تجارت آزاد، هدف فراهم کردن رفاه برای مصرف‌کننده است؛ چراکه توجه به مصرف‌کننده فضایی را فراهم می‌کند که در آن کالاها با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت عرضه خواهند شد.

به گفته وی، تولیدکنندگان نباید تصور کنند که با محدود کردن واردات، قدرت آنها افزایش می‌یابد، زیرا تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد زمانی کالاها قدرت رقابت پیدا می‌کنند که در فضای تجارت آزاد قرار ‌گیرند.

امیدبخش به قوانین تجارت آزاد اشاره کرد و ادامه داد: بر خلاف تصور برخی درباره تجارت آزاد، این فضا دارای ابزارهای کنترلی و قوانینی است که به واسطه آن امکان مدیریت سیستم فراهم می‌شود. وی اضافه کرد: اما استفاده از این ابزارها محدود به محصولات استراتژیک می‌شود.

امیدبخش با انتقاد از استراتژی توسعه درون نگر فعلی عنوان کرد: نگاه ما باید از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده سوق یابد و تولیدکننده باید قواعد حضور در یک فضای رقابتی را فرا گیرد.

به اعتقاد امیدبخش، در صورت عضویت در سازمان تجارت جهانی، داشتن یک سیاست منسجم تجاری از ضروریات است تا به واسطه قوانین مشخص، تجار بتوانند در زمینه مبادلات و سرمایه‌گذاری خود برنامه‌ریزی کنند.