جزئیات بسته حمایتی – نظارتی هدفمند کردن یارانه‌ها

معاون وزیر بازرگانی با اعلام جزئیات بسته حمایتی - نظارتی اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اقدام روی ۱۳ قلم کالا در گروه‌ها و دهک‌های مختلف، ۱۲ قلم کالای صنعتی و بخشی از خدمات دولتی تاثیر مستقیم می‌گذارد. محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با «مهر» تصریح کرد: سهم این ۱۳ قلم کالا برای دهک‌های اول، ۶/۳۶ تا ۳۷ درصد برآورد شده است که این امر، ما را به سمتی رهنمون می‌سازد که این کالاها را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

ضیغمی اظهار داشت: علاوه بر این، بخشی از خدمات دولتی که سهم قابل‌توجهی در هزینه‌های خانوار دارد نیز در اولویت‌های اول این بسته قرار گرفته است.

به گفته ضیغمی، همچنین اقلام صنعتی که ممکن است به صورت مستقیم در سبد هزینه‌ای خانوار مشاهده نشود، اما حائز اهمیت است، مورد حمایت قرار می‌گیرد. این سبد صنعتی در برگیرنده حدود ۱۲ قلم کالا است و بخش‌هایی از حمل‌ونقل دولتی را نیز در برمی‌گیرد. معاون وزیر بازرگانی از بررسی سناریوهای مختلفی در دولت درباره هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد که باید مشخص کند یارانه کدام یک از حامل‌های انرژی، به چه میزان در چارچوب قانون و در سال اول، هدفمند شود. به گفته وی، انتخاب هر نوع از حامل‌های انرژی، به طور قطع تاثیرات متفاوتی بر کالاهای مختلف خواهد داشت که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار داشت: در اقلام صنعتی، ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که هدفمندسازی یارانه‌ها هزینه‌های محصولات کشاورزی را متاثر می‌کند.

به اعتقاد ضیغمی، دستگاه‌های دولتی و تصمیم‌گیر باید وضعیت بازار را به خوبی بدانند. در این راستا، یکی از ماموریت‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که اطلاعات را پردازش کرده و به تصمیم‌گیران انتقال دهد.

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: از جمله دیگر موارد در نظر گرفته شده در بسته نظارتی، تعامل و همکاری با تشکل‌ها و اصناف است. با تشکل‌های تولیدی، انجمن‌ها و اتحادیه‌هایی که بخش عمده تامین کالا در کشور را به عهده دارند و نیز انجمن‌های توزیعی مثل انجمن شرکت‌های پخش که در توزیع مواد مورد نیاز مردم، سهم کاملا تاثیرگذار دارند، وارد تعامل خواهیم شد.

به گفته ضیغمی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال تجهیز خود به ابزارهایی متناسب با نیازهای هدفمند کردن یارانه‌ها است. ضیغمی خاطرنشان کرد: این بسته در کارگروه اصلی طرح تحول اقتصادی که با حضور رییس‌جمهور تشکیل شده، ارائه و به تصویب رسیده است.