WTO رژیم تجاری ایران را پذیرفت

وزیر بازرگانی از پذیرش رژیم تجاری ایران از سوی سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: منتظر معرفی کارگروه مذاکره از سوی این سازمان هستیم.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: تلاش می‌کنیم ضمن کاهش حجم واردات، با طراحی و مدیریت لازم از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری کنیم و در این راستا واردات به کشور در سال جاری با کاهش ۵ میلیارد دلاری مواجه شده است.

وزیر بازرگانی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هیات دولت و وزارت بازرگانی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی توضیح داد: پس از مشخص شدن کارگروه، با سیر کشورها مذاکره دوجانبه می‌کنیم و پس از حصول توافقات لازم می‌توانیم به یک اجماع دسته‌جمعی در مورد عضویت در سازمان تجارت جهانی برسیم که این مساله ممکن است حدود هفت سال به طول بینجامد.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که کشورمان به هیچ وجه محل ساخت و ساز کالاهای خارجی نباشد و نوعی توسعه رقابت‌پذیر در تولید خدمات و کالا در کشورمان دنبال شود.

غضنفری با اشاره به طرح تحول اقتصادی گفت: این طرح به ویژه قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کمک زیادی به آشکار شدن هزینه‌های پنهان در اقتصاد خواهد کرد و مدیریت این هزینه‌ها را ساده‌تر می‌کند.

حذف ۲۲۰ قلم کالا از لیست کالاهای وارداتی

از سوی دیگر، معاون کل سازمان توسعه تجارت از حذف ۲۲۰ قلم کالا از لیست واردات خبر داد.

به گزارش شابا، حمید صافدل گفت: در راستای سیاست‌های مدیریت واردات در وزارت بازرگانی از پنج هزار و ۵۰۰ قلم کالای وارداتی، ۲۲۰ قلم کالا از لیست حذف شده است.

به گفته صافدل، کاهش پنج میلیارد دلاری ارزش واردات کالا به کشور طی ۹ ماه امسال در راستای مدیریت واردات بوده است.

صافدل همچنین رقابتی شدن قیمت‌ها را لازمه ایجاد فضای سالم برای کسب و کار دانست و افزود: وزارت بازرگانی به منظور منطقی شدن قیمت کالاهای وارداتی بحث مقابله با کم‌اظهاری در ارزش این کالاها را در دستور کار قرار داده و این برنامه در خصوص کالاهایی چون کفش، نخ پنبه و پارچه اجرایی شده است.